Documents
-
Detective
-
Happy Cube
-
Impuzzable
|
Vragensuggesties voor de docenten om te bespreken op de website
-
U kunt het type IQ-spel aanpassen met een hoop andere soorten spellen, dus het kan interessant zijn om een bespreking te starten over wat voor soort IQ-spellen geschikt zijn voor dit doel;
-
De classificatie van de ontworpen spellen is een compleet open probleem, dus kan het interessant zijn om het spel met leerlingen of docenten uit een ander land uit te testen en om spellen te beoordelen op moeilijkheidsgraad gebaseerd op individuele en subjectieve meningen. Dit kan een goede feedback zijn op uw classificatie.
Mogelijke aanpassingen voor andere leeftijdsgroepen
De opdracht kan aangepast worden aan elke leeftijdsgroep boven de 9 jaar. Op de basisschool kunt u de leerlingen meer tools bieden en de nadruk niet leggen op het ontwerpgedeelte maar op de uitwerking. Aangezien de Happy Cube gemaakt is van polyfoam hoeven de leerlingen, wanneer zij 5x5 stukken krijgen, slechts kleine eenheden te tekenen (zodanig dat de delen in een kubus passen) die verwijderd worden. In de onderbouw van de middelbare school kunnen docenten leerlingen vragen een ontwerp op papier te maken welke bestaat uit een uitgevouwen kubus. In de bovenbouw van de middelbare school kunt u leerlingen vragen om de complexiteit van het “montageproces” te analyseren of u kunt ze vragen om een kubus te ontwerpen die meerdere non-triviale oplossingen biedt of om een moeilijke puzzel te ontwerpen (een puzzel die moeilijker is dan de aangeboden puzzel). Met zeer gevorderde leerlingen kunt u ook een computerprogramma maken dat in staat is om dergelijke puzzels te genereren, op te lossen en te analyseren.
Dezelfde observaties gelden voor de Impuzzable kubus; op de basisschool kunt u ook plastiline gebruiken (of iets soortgelijks) voor het maken van de delen en door een beoordelingssessie te organiseren waarbij de leerlingen een aantal puzzels op dienen te lossen die ontworpen zijn door collega’s om deze vervolgens te beoordelen op moeilijkheidsgraad. In de onderbouw van de middelbare school kunt u OSB-platen gebruiken en leerlingen de dimensies van elk 2D-stuk laten berekenen voor het bouwen van de 3D-delen. In de bovenbouw van de middelbare school kunt u ook het aantal verschillende oplossingen, de complexiteit van de puzzel, laten analyseren.
In het werken met het detectivespel/logigram kunt u leerlingen kaarten geven met figuren (drankjes, auto’s, etc.), op deze manier kunnen zelfs negenjarigen complexe problemen oplossen. U kunt bovenbouwleerlingen vragen om een probleem op te stellen welke voldoet aan extra voorwaarden, zoals: de oplossing is niet uniek (dus als de oplosser niet voorzichtig genoeg is, zal het antwoord onvolledig zijn), de oplossing van de puzzel vraagt om het behandelen van verschillende zaken (en het aantal stappen in elk geval is groter dan een gegeven aantal), etc.
Extra
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Zebra_Puzzle
-
http://www.happycube.com/
-
http://puzzlewillbeplayed.com/333/Impuzzables/
-
http://www.nieuwarchief.nl/serie5/pdf/naw5-2011-12-2-121.pdf (in dutch) or the English version at http://simplexportal.ro/cikkek/happycube.pdf
-
http://simplexportal.ro/cikkek/constructing.pdf or the final version in Australian Mathematics Teacher, Vol. 68, No. 4, Winter 2012
|