[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 28-3, maart 2009

Het volume van een piramide

M. Roelens

Michel Roelens hield op de NWD van 2008 een inspirerende workshop over de vraag of je een volume moest benaderen als een verzameling stukjes of juist als een groot aantal plakjes. Met een dramatische ontknoping... (PDF)

Wat te bewijzen is (44)

M. Kindt

Via een sommetje voor onderweg leiden de parallellogrammen van Varignon en Wittenbauer de lezer naar de zwaartepunten van drie- en vierhoeken (PDF).

PCMI International Seminar: Bridging Policy and Practice Summer, 2007

Jaarlijks komen uit acht verschillende landen een wiskundedocent en een wiskundedidacticus bij elkaar in Utah om een week lang over een bepaald onderwerp te discussiëren. De laatste dag van de bijeenkomst besteedt het International Seminar Team aan het schrijven van ‘briefs’. Deze ‘brief’ gaat over redeneren en bewijzen, en is een mix van gedachten uit Australië, Colombia, Mexico, Namibië, Nederland, Turkije, de Verenigde Staten en Vietnam (PDF).

NWD XV

R. van Oord

Voor de vierde keer op rij geeft Rob van Oord zijn persoonlijke impressie van de NWD. Hij durft deze keer zelfs zijn hand in de ‘Bocca della veritá’ te steken om ons te overtuigen dat het relaas naar volledige waarheid opgetekend is (PDF).

Didactische knopen ontward

L. Wesker-Elzinga

Een van de plenaire lezingen op de jaarvergadering 2008 van de NVvW werd gegeven door Lidy Wesker. In deze lezing stond de visie op wiskundeonderwijs centraal. En met name de vraag: kennen we elkaars visie wel? En hoe kun je de verschillende visies analyseren? (PDF)

De matrix dia als bijlage bij dit artikel hoort, vindt u hier.

Boekbespreking

M. Roelens

Wiskunde in een notendop; (bijna) alles wat je altijd wilde weten van M. Kindt en E. de Moor (PDF).

Concreet of abstract?

J. Deprez

Een van de reacties op de plannen van de staatssecretaris in de Nieuwe Wiskrant van juni 2008 ging over een artikel van Jennifer Kaminski, waaruit zou blijken dat het werken met concrete voorbeelden geen effect heeft. Johan Deprez dook in het proefschrift dat aan het artikel ten grondslag ligt en deelt zijn bevindingen (PDF).

Verslag van de Onderwijs Research Dagen

G. Bruin-Muurling & I. Stiphout

In het reken- en wiskundeonderwijs woedt een hevige discussie over de doelen en de didactiek. Op de Onderwijs Research Dagen organiseerden Irene van Stiphout en Geeke Bruin-Muurling van de Eindhoven School of Education een symposium, waar een panel van experts zich over vier stellingen boog. Hier een verslag (PDF).

Beter toetsen, beter leren?

T. Dekker & D.C. Webb

In Boulder, Colorado bevindt zich een dependance van het Freudenthal Instituut. In een groot project is gepoogd de kloof tussen goed en minder goed presterende leerlingen te dichten. Een van de manieren die onderzocht is om dat doel te bereiken, is het leren maken van verbeterde toetsen. David Webb en Truus Dekker schreven hun bevindingen op (PDF).

Kettingbreuken van kwadratische getallen

P.W.H. Lemmens

Het is bekend dat een reëel getal een irrationaal kwadratisch getal is als en alleen als de kettingbreukontwikkeling periodiek is. Algemeen wordt aangenomen, op basis van bestaande bewijzen, dat het veel technischer is om alleen als te bewijzen dan als. Dit artikel van Piet Lemmens toont aan dat deze aanname onjuist is (PDF).

Gewoon een leuke les

P. Dees

In de rubriek ‘gewoon een leuke les’ is er plaats voor die briljante pareltjes die iedere docent wel eens (mee)maakt; deze keer is dat de som-productcompetitie van Piet Dees (PDF).

[an error occurred while processing this directive]