Behorende bij Nieuwe Wiskrant, 28(3), 'Didactische knopen ontward' van Lidy Wesker (blz. 26).
  | industrial trainer | technological pragmatist | old humanist | progressive educator | public educator |
  | Geel | Oranje | Groen | Grijs | Blauw |
idee over wiskunde | regels en wetten | bruikbaar en bewezen | gestructureerde pure kennis | procesgericht | veranderende kennis |
morele waarden | wij zijn goed, zij zijn slecht | alles moet toepasbaar zijn | iedereen heeft dezelfde rechten | iedereen heeft eigen wensen | iedereen heeft de zorg voor anderen |
idee over maatschappij | verschillende sociale lagen | sociale mobiliteit door kennis en kunde | tradities zijn belangrijk | individuele zorg | verandering is nodig om gelijkheid te krijgen |
idee over het kind | discipline en competitie maken het wijzer | toekomstige werknemers of leidinggevenden | tradities vormen het kind | moet tot bloei komen door ervaringen | gevormd door sociale omgevingsfactoren |
idee over capaciteit | vastgelegd bij de geboorte | geërfd, komt vanzelf naar boven | capaciteit is geërfd, moet ontdekt worden | geërfd, moet ontwikkeld worden | gevormd door sociale omgevingsfactoren |
wiskundig doel | rekenvaardigheid moet getraind worden | bruikbaar tot het gevraagde niveau | pure kennis en vaardigheden | probleemoplossen | mensen kritisch maken |
idee over leren | hard werken, veel oefenen, uit het hoofd leren | vaardigheden in de praktijk brengen | snappen en toepassen | actief spelend onderzoeken | vragen, beslissingen nemen, discussie |
idee over lesgeven | overbrengen kennis zonder franje | vaardigheden aanleren, motiveren door werkrelevantie | motiveren, uitleggen van structuren | ontdekkend leren stimuleren | discussie, overleg met leerling over didactiek |
idee over lesmateriaal | bord en krijt, geen rekenmachine | doe-materiaal en computers | visuele, motiverende hulpmiddelen | rijke omgeving om te ontdekken | sociaal relevant materiaal |
idee over toetsing | centraal geregelde basistests | individuele, centraal geregelde tests die vaardigheden toetsen | centraal geregelde tests die niveaus aangeven | docent gestuurde tests, die de leerlingen aankunnen | verschillende soorten tests die leerstof, normen en waarden gebruiken |
idee over differentiëren van leerlingen | leerlingen selecteren op sociale klasse | leerlingen selecteren op beroepsmogelijkheden | leerlingen selecteren op capaciteit | iedere leerling krijgt dezelfde mogelijkheden aangeboden | leerlingen helpen en steunen elkaar binnen dezelfde eindtermen |
Behorende bij Nieuwe Wiskrant, 28(3), 'Didactische knopen ontward' van Lidy Wesker (blz. 29).
Visie op het vak | mechanistisch | structuralistisch | heuristisch | realistisch | structuralistisch | empirisch | |
idee over wiskunde | gestructureerde pure kennis/regels en wetten/progressief compliceren | gestructureerd/regels en wetten | gestructureerd/procesgericht | procesgericht/veranderende kennis/progressief schematiseren | |||
idee over capaciteit | homogene leergroepen | heterogene leergroepen | heterogene leergroepen | ||||
wiskundig doel | rekenvaardigheid moet getraind worden/pure kennis en vaardigheden | gestructureerd trainen, systematische probleemaanpak | probleemoplossen/mensen kritisch maken | probleemoplossen/mensen kritisch maken | |||
idee over leren | hard werken, veel oefenen,uit het hoofd leren,reproduceren | actief, gestructureerd leren | vragen, beslissingen nemen, discussie en interactie, heuristisch | vragen, beslissingen nemen, discussie en interactie, reconstrueren | onderzoekend leren | ||
idee over lesgeven | overbrengen kennis zonder franje | motiveren, uitleggen van structuren | ontdekkend leren stimuleren | ontdekkend, spelend leren stimuleren | ontdekkend, spelend leren stimuleren | ||
idee over lesmateriaal | bord en krijt, geen rekenmachine | doe-materiaal en computers/vaste structuur van gebruik | rijke leeromgeving om te ontdekken | rijke leeromgeving om te ontdekken | |||
idee over toetsing | centraal geregelde basistests | docent/ leerling gestuurde tests, die de leerlingen aankunnen | |||||
idee over differentiëren van leerlingen | iedere leerling krijgt dezelfde mogelijkheden aangeboden | leerlingen helpen en steunen elkaar binnen dezelfde eindtermen | leerlingen helpen en steunen elkaar binnen verschillende eindtermen | ||||
idee over vakgebieden | geïsoleerd | Geïntegreerd, verstrengeld | vakoverstijgend | ||||
idee over de leerling | leerproces volgend | leerproces volgend | leerproces sturend | leerproces sturend | |||
idee over de docent | bepaalt het proces | begeleider | |||||
idee over beoordelen | eindresultaat belangrijk | proces belangrijk |