Vertaling matrix Paul Ernest

Behorende bij Nieuwe Wiskrant, 28(3), 'Didactische knopen ontward' van Lidy Wesker (blz. 26).

  industrial trainer technological pragmatist old humanist progressive educator public educator
  Geel Oranje Groen Grijs Blauw
idee over wiskunde regels en wetten bruikbaar en bewezen gestructureerde pure kennis procesgericht veranderende kennis
morele waarden wij zijn goed, zij zijn slecht alles moet toepasbaar zijn iedereen heeft dezelfde rechten iedereen heeft eigen wensen iedereen heeft de zorg voor anderen
idee over maatschappij verschillende sociale lagen sociale mobiliteit door kennis en kunde tradities zijn belangrijk individuele zorg verandering is nodig om gelijkheid te krijgen
idee over het kind discipline en competitie maken het wijzer toekomstige werknemers of leidinggevenden tradities vormen het kind moet tot bloei komen door ervaringen gevormd door sociale omgevingsfactoren
idee over capaciteit vastgelegd bij de geboorte geërfd, komt vanzelf naar boven capaciteit is geërfd, moet ontdekt worden geërfd, moet ontwikkeld worden gevormd door sociale omgevingsfactoren
wiskundig doel rekenvaardigheid moet getraind worden bruikbaar tot het gevraagde niveau pure kennis en vaardigheden probleemoplossen mensen kritisch maken
idee over leren hard werken, veel oefenen, uit het hoofd leren vaardigheden in de praktijk brengen snappen en toepassen actief spelend onderzoeken vragen, beslissingen nemen, discussie
idee over lesgeven overbrengen kennis zonder franje vaardigheden aanleren, motiveren door werkrelevantie motiveren, uitleggen van structuren ontdekkend leren stimuleren discussie, overleg met leerling over didactiek
idee over lesmateriaal bord en krijt, geen rekenmachine doe-materiaal en computers visuele, motiverende hulpmiddelen rijke omgeving om te ontdekken sociaal relevant materiaal
idee over toetsing centraal geregelde basistests individuele, centraal geregelde tests die vaardigheden toetsen centraal geregelde tests die niveaus aangeven docent gestuurde tests, die de leerlingen aankunnen verschillende soorten tests die leerstof, normen en waarden gebruiken
idee over differentiëren van leerlingen leerlingen selecteren op sociale klasse leerlingen selecteren op beroepsmogelijkheden leerlingen selecteren op capaciteit iedere leerling krijgt dezelfde mogelijkheden aangeboden leerlingen helpen en steunen elkaar binnen dezelfde eindtermen



Deels ingevulde 'Nederlandse' matrix

Behorende bij Nieuwe Wiskrant, 28(3), 'Didactische knopen ontward' van Lidy Wesker (blz. 29).

Visie op het vak mechanistisch structuralistisch heuristisch realistisch   structuralistisch empirisch
idee over wiskunde gestructureerde pure kennis/regels en wetten/progressief compliceren gestructureerd/regels en wetten gestructureerd/procesgericht procesgericht/veranderende kennis/progressief schematiseren      
idee over capaciteit homogene leergroepen   heterogene leergroepen heterogene leergroepen      
wiskundig doel rekenvaardigheid moet getraind worden/pure kennis en vaardigheden gestructureerd trainen, systematische probleemaanpak probleemoplossen/mensen kritisch maken probleemoplossen/mensen kritisch maken      
idee over leren hard werken, veel oefenen,uit het hoofd leren,reproduceren actief, gestructureerd leren vragen, beslissingen nemen, discussie en interactie, heuristisch vragen, beslissingen nemen, discussie en interactie, reconstrueren onderzoekend leren    
idee over lesgeven overbrengen kennis zonder franje motiveren, uitleggen van structuren ontdekkend leren stimuleren ontdekkend, spelend leren stimuleren ontdekkend, spelend leren stimuleren    
idee over lesmateriaal bord en krijt, geen rekenmachine doe-materiaal en computers/vaste structuur van gebruik   rijke leeromgeving om te ontdekken rijke leeromgeving om te ontdekken    
idee over toetsing centraal geregelde basistests     docent/ leerling gestuurde tests, die de leerlingen aankunnen      
idee over differentiëren van leerlingen iedere leerling krijgt dezelfde mogelijkheden aangeboden   leerlingen helpen en steunen elkaar binnen dezelfde eindtermen leerlingen helpen en steunen elkaar binnen verschillende eindtermen      
idee over vakgebieden geïsoleerd     Geïntegreerd, verstrengeld vakoverstijgend    
idee over de leerling leerproces volgend leerproces volgend leerproces sturend leerproces sturend      
idee over de docent bepaalt het proces     begeleider      
idee over beoordelen eindresultaat belangrijk       proces belangrijk