WND-conferentie 2015

Themawedstrijd DBKna-WND

Juryrapport

Algemeen

Een jury van vakdidactici en docenten beoordeelt de inzendingen voor de DBKna-WND Themawedstrijd op kwaliteit en bruikbaarheid voor anderen. Inzendingen van voldoende kwaliteit komen op de dvd met het verslag van de WND-conferentie en kunnen tijdens de markt worden ingezien.

De uitslag

1 Mark Dirken en Jeroen Grijsen

De parallaxmethode

Ze hebben een simpel idee genomen, dat goed past binnen de proeven die Minnaert ook in zijn boeken toont om de afstand tot voorwerpen te meten over een grotere afstand.

Het experiment past goed bij bijvoorbeeld een onderwerp als het heelal en kan zo gemakkelijk in de onderwijspraktijk gebruikt worden. Het betreft wel een eenvoudig experiment, waar het predicaat modern iets minder goed op geplakt kan worden. Wel geven Mark en Jeroen aanwijzingen op didactisch gebied.

Het gaat vooral om het idee, de uitvoering kan door docenten gemakkelijk aangepast worden.

2 Fedde Kortstra

Spectraalanalyse

Dit past heel goed bij Minnaert, al was het maar omdat deze met onze eigen ster en spectraalanalyse bezig is geweest. In zijn boeken stopt hij bij een luxmeter. Het onderwerp past goed bij het thema ‘het heelal’. Dit soort practica dragen bij aan de invulling van nieuwe onderwerpen op school en daarom is daar ook wel behoefte aan.

Het materiaal is goed verzorgd, waarbij uitleg via blended learning (filmpje op YouTube) en het gebruik van Excel het geheel modern maakt.

Er is weinig didactische onderbouwing gegeven bij de proef.

3 (gedeeld) John De Poorter en Jan de Lange

Het wonderbare ijs

Dit is een mooi voorbeeld van omgaan met onderzoek doen en verwonderen aan de hand van iets schijnbaar eenvoudigs als ijs. Daarom past deze ook goed bij het thema: zo’n 100 jaar geleden waren de vriezers nog niet erg beschikbaar… Het idee is didactisch uitgewerkt vanuit een ander voorbeeld.

Het materiaal is als PowerPoint een mengelmoes van gebruik door leerlingen en gebruik in bijvoorbeeld een lerarenopleiding.

3 (gedeeld) Arnold Moene, Guido Linssen en D. Veenstra

Wolkenfysica

Een mooi doordacht stuk lesmateriaal over een nieuw keuzeonderwerp in de bovenbouw en een docent kan het zo gebruiken. Het combineert een model met een simulatie en is in die zin zeker modern. Dat het geheel is gebaseerd op onderzoek is een mooi voorbeeld van de toepassing van wetenschap. De jury was wat verdeeld over het Minnaert-gehalte: waar de één simuleren niet direct bij Minnaert hoort vinden, vindt de ander dat een mooie uitbreiding. Het materiaal start niet met fenomenologische waarnemingen, iets wat bij Minnaert in de boeken in het algemeen wel het geval is. Een link naar eigen waarnemingen van leerlingen kan mogelijk de waarde van het materiaal nog versterken.

Ook de overige inzendingen willen we u niet onthouden (in alfabetische volgorde):

Presentatie

Beoordelingscriteria

Foto's

Inzendingen

Mark Dirken en Jeroen Grijsen: De parallaxmethode

Fedde Kortstra: Spectraalanalyse

John De Poorter en Jan de Lange: Het wonderbare ijs

Arnold Moene, Guido Linssen en D. Veenstra: Wolkenfysica

Antoon Boks en Marcel Eijkelkamp: Vliegende beesten

Henk-Jan Dozeman: Gevoelstemperatuur

Edo van Dijl: IJs maken door water te koken

Koert van der Lingen: Licht en kleur