Het wonderbare ijs

Inzending WND-DBKna themawedstrijd

J. De Poorter en J. De Lange

Arteveldehogeschool Gent

In de bijlage vindt u de slides van een workshop ‘Het wonderbare ijs’ die de onderzoekende houding van studenten/leerlingen wil stimuleren.

De leerlingen/studenten krijgen verschillende ijsballonnen (ballon gevuld met kraantjes water, gedistilleerd water, ballon gevuld met water en zout) en een heel doorzichtige ijsklomp, …

De opdracht is om de ijsballonnen grondig te observeren, onderzoekbare vragen te formuleren en deze onderzoekjes ook uit te voeren.

De nadruk van deze sessie (die drie lesuur duurt) ligt op het stellen van vragen en hoe deze vragen onderzoekbaar maken. Een ideale sessie voor iedereen die wil leren onderzoeken. We gebruiken deze sessie voor zowel leerkrachten in opleiding als voor leerlingen van alle leeftijden. Dit materiaal is gebaseerd op een workshop over onderzoekend leren van het exploratorium (http://www.exploratorium.edu).

Wij denken dat Minnaert hier zeker van zou genoten hebben. Net zoals wij elke keer opnieuw genieten van de interessante vragen die deze workshop telkens opnieuw oplevert.

Presentatie

Docentenhandleiding