[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 29-4, juni 2010

NWD 16 – een verslag

R. van Oord
Even aanstekelijk als de NWD zelf: het inmiddels traditionele verslag van onze vaste scribent Rob van Oord (PDF).

Over de regelmatige structuur van Archimedische veelvlakken

P.W.H. Lemmens
Is de pseudo rhombicuboctahedron nu wel of niet een Archimedisch veelvlak? Heeft Archimedes zélf hem over het hoofd gezien? Of heeft hij hem bewust niet opgenomen in de lijst van veelvlakken? Wat je ook vindt: je moet je stellingname in deze oude discussie kunnen formuleren. Piet Lemmens komt met nieuwe argumenten (PDF).

Wiskundeorgieën in een Schots café

R. Gluszek
In de dertiger jaren ontstond er in het Poolse Lviv een merkwaardige traditie: wiskunde bedrijven in de kroeg, op het marmeren blad van een tafel, met Stefan Banach als een van de stamgasten. Renata Gluszek vertelt over deze helaas in onbruik geraakte traditie... (PDF)

Wat vertellen de CITO-toetsen?

C. van Alten, J. Janssen & J. Vos
Na de vakantie beginnen duizenden leerlingen in hun nieuwe school voor het voortgezet onderwijs. Voor een deel is de keuze voor het schooltype gebaseerd op de score van de CITO-toets, eigenlijk Eindtoets Basisonderwijs geheten. Claar van Alten, Jan Janssen en Judith Vos leggen uit wat deze eindtoets ons nu precies vertelt over de leerling en de school (PDF).

Kwalitatief werken met ICT?

G. Greefrath
Is de inzet van ICT nu wel of niet een verrijking voor het wiskundeonderwijs? De meningen zijn verdeeld. In Duitsland gelden voor ieder Bundesland andere richtlijnen voor de inzet van ICT. Gilbert Greefrath laat zien dat de meerwaarde van ICTjuist niet zit in het uit handen nemen van het rekenwerk, maar in de mogelijkheid kwalitatieve benaderingen te ondersteunen (PDF).

Mens erger je niet

E. van Winsen
Om het spel Mens erger je niet te kunnen beginnen, moet je eerst een 6 gooien. En je kunt je flink gaan ergeren wanneer die 6 alsmaar uitblijft. Hoe lang kan dat eigenlijk duren? Epi van Winsen simuleert deze vraag met behulp van de TI-nspire (PDF).

Wat te bewijzen is (49)

M. Kindt
Ook voor in de klas? Het bewijs van de stelling over de zogeheten negenpuntscirkel van een driehoek (PDF).

Je bent veel slimmer dan je denkt!

J. Vervoort
Een onderwijsconcept, mogelijk door de invoering van competentiegericht onderwijs en gebaseerd op jarenlange ervaring. Deelnemers van de Laboratoriumschool van ROC Eindhoven werken zelfstandig in het gecombineerde vak wina (Wis- en Natuurkunde). Jos Vervoort doet mee aan de ontwikkeling van de  materialen, begeleidt de studenten en doet verslag van het onderwijsconcept (PDF).

Wiskundig modelleren voor het vwo

P. van Leuteren
In het kader van de masteropdracht van de Eerstegraads Lerarenopleiding Wiskunde ontwikkelde Peter van Leuteren een zevental korte modules over wiskundig modelleren. De modules werden ontwikkeld voor de bovenbouw van het VWO en zijn deels getest binnen een drietal middelbare scholen. In dit artikel worden de inhoud van de modules, het doel en de eerste resultaten gepresenteerd (PDF).

Nieuwe wielen - oude sporen

P. Levrie & R. Penne
Op een fiets met vierkante wielen comfortabel rijden kan, als je het wegdek tenminste een speciale vorm geeft. Rudi Penne en Paul Levrie rekenen uit hoe dat wegdek er dan uit moet zien om vervolgens op de vlakke weg de sporen van een fiets te analyseren (PDF).

[an error occurred while processing this directive]