[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 26-4, juni 2007

Wiskunde D, wat doen we ermee?

P. Drijvers

Wiskunde D, het nieuwe NT-profielkeuzevak voor havo en vwo, kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis, waarin enthousiasme uit het veld en uren discussies in overheidskringen hand in hand gaan. Paul Drijvers, secretaris van de vernieuwingscommissie cTWO, blikt terug op deze ontwikkeling, inventariseert de huidige stand van zaken en schetst stappen voor de toekomst (PDF).

Wiskunde D: Toegepaste analyse, 2 havo

J. Blankespoor

Ruim een jaar geleden is een werkgroep begonnen met het ontwikkelen van onderwijsmateriaal voor het domein Toegepaste Analyse. Namens deze werkgroep licht Jan Blankespoor een tipje van de sluier op, vermoedelijk in de vorm van een kettinglijn, van de voorgestelde inhoud (PDF).

Dyscalculie als rekenstoornis

E. van Loosbroek, E. van Beek & J. Lemmens

De laatste stand van zaken rond dyscalculie is moeilijk te geven omdat er vrijwel wekelijks nieuwe inzichten verschijnen. ‘Cijferblindheid via scan te zien’ stond er vorige maand nog in een landelijk dagblad te lezen. Erik van Loosbroek, Elke van Beek en Johan Lemmens schetsen een beeld waarin dyscalculie meer en meer erkend wordt en dat het nu tijd is voor de volgende stap: wat kun je er aan doen ? (PDF)

Analytische meetkunde, terug van weggeweest; of toch liever vectoren?

L. van den Broek

Leon van den Broek ging aan de slag met experimenteel materiaal voor analytische meetkunde voor het vwo. Twee docenten die het materiaal op verschillende wijze getest hebben, geven hun verslag. De derde docent weet dat er in de echte natuurkunde en techniek bijna geen ‘gewoon’ product bestaat, maar dat dat allemaal in- of uitproducten zijn. Moet daar niet iets aan gedaan worden (PDF)?

Geschiedenis en wiskunde: wat hebben die met elkaar te maken?

Dr. George M. Welling

George Welling hield op de NWD van 2006 een prachtig en gloedvol betoog over ‘computationele geschiedenis’. De aanwezigen waren het er meteen over eens: hier liggen de mogelijkheden om zeer authentiek, origineel en vernieuwend onderwijsmateriaal te maken voor het oprapen. Wie neemt deze uitdaging aan (PDF)?

Wat te bewijzen is (37)

M. Kindt

Op 15 april was het precies 300 jaar geleden dat Leonhard Euler werd geboren. Eén van de vele onderwerpen waar hij zich mee bezighield, is de harmonische rij (PDF).

Dynamische modellen in vwo

J. Krüger

Wat is eigenlijk de didactiek van wiskunde D? Die wordt niet voorgeschreven, hetgeen voor zowel school als docent keuzevrijheden en dus mogelijkheden oplevert. Wel worden er op het slo handreikingen geschreven. Jenneke Krüger schetst zo’n mogelijke handreiking (PDF).

Lessenserie Cryptografie

H. Bakker & M. Stienstra

Een van de meest tot de verbeelding sprekende voorgestelde keuzeonderwerpen is cryptografie. Onafhankelijk van elkaar gingen Monique Stienstra en Harm Bakker aan de slag om lesmateriaal te ontwikkelen en te testen. Twee visies, twee experimenten, twee analyses. Dat kan, mag en moet eigenlijk in wiskunde D (PDF)!

Wiskunde C: daar komt muziek in

M. Doorman

Wiskunde C krijgt vanaf 2011 een invulling die past bij het profiel Cultuur en Maatschappij. De werkgroep wiskunde C onderzoekt welke onderwerpen kansrijk zijn en welk materiaal reeds beschikbaar is. Michiel Doorman doet verslag van de stand van zaken. Hierbij schetst hij enkele onderwerpen waar letterlijk en figuurlijk muziek inzit (PDF).

Over analytische meetkunde en complexe getallen

D. Klingens

Analytische meetkunde en complexe getallen; twee domeinen van wiskunde D. Dick Klingens is lid van de werkgroep analytische meetkunde vwo, maar benadrukt dat onderstaand artikel op persoonlijke titel geschreven is en als inspiratiebron voor materiaal voor wiskunde D kan dienen (PDF).

Toeval is logisch

K. Landsman

Over de invulling van wiskunde D hebben velen hun mening gegeven. De Resonansgroep heeft voor kansrekening en statistiek in plaats van meetkunde in wiskunde B gepleit. Nu het in D terechtgekomen is, komt Klaas Landsman met een voorstel hoe het daar in te richten is zodat het conceptueel en fundamenteel nadenken over het begrip kans niet verloren gaat (PDF).

[an error occurred while processing this directive]