[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 23-3, maart 2004

Venusovergang 2004: een bijzondere gebeurtenis

Steven Wepster

Heeft u de eclipsbrilletjes voor de zonsverduistering van 11 augustus 1999 bewaard? Dan heeft u nog de tijd om ze voor 8 juni aanstaande tevoorschijn te halen om getuige zijn van een nóg zeldzamer kosmisch verschijnsel: een Venusovergang. Steven Wepster legt uit hoe u dan en passant de afstand van de Aarde tot de zon kunt bepalen. (PDF).

In plaats van erbij

Christian Bokhove, Martin van Reeuwijk

Binnen het WELP-project hebben leerlingen van het St. Michaël College (Zaandam) gewerkt met oefenapplets bij algebra. Christian Bokhove en Martin van Reeuwijk gaan in op de resultaten en op de randvoorwaarden om de applets succesvol in het onderwijs te implementeren. (PDF).

Tien jaar NWD

Michiel Doorman

Niet meer van de wiskundige agenda weg te denken: de Nationale Wiskunde Dagen. Een impressie van de tiende editie, een NWD met een feestelijk tintje. (PDF).

Ontsnappen aan de Nipkow-doctrine

Kees van Overveld

Op het eerste gezicht lijkt een computerrepresentatie voor beelden die op pixels gebaseerd is de meest natuurlijke en eenvoudige. Toch kleven er veel nadelen aan pixels. Kees van Overveld bekijkt op welke andere betekenisniveaus beelden gerepresenteerd zouden kunnen worden. Hij presenteert op NWD 10 een beschrijving van beelden met zogenaamde dynamische segmenten. (PDF).

Meer moeite met tien dan met twaalf?

Hennie Reuvers

In de vorige aflevering van de Nieuwe Wiskrant werd de kerstprijsvraag van Hennie Reuvers vermeld. In dit artikel worden de meest tot de verbeelding sprekende inzendingen besproken. (PDF).

Goochelen met getallen

Anton Wiechmann

Van 26 maart tot en met 26 september 2004 is in het Museum Boerhaave de tentoonstelling Goochelen met getallen te zien. Een voorproefje. (PDF).

De wiskunde van de wiskundeleraar

Marco Swaen

Het derde artikel gebaseerd op het Second International Handbook of Mathematics Education. Marco Swaen, bespreekt 'Examining the mathematics in mathematics teacher education' door Thomas Cooney en Heide Wiegel (University of Georgia, usa). Stof tot nadenken voor lerarenopleiders over de positie van wiskunde in hun opleiding en voor de toekomstige collega's van hun studenten. (PDF).

Met een schuine blik

André Heck

In de vorige Nieuwe Wiskrant beschreef Jan Aarts een methode om de snelheid van een auto aan de hand van videobeelden te bepalen. Als aanvulling een ict-aanpak waarin de perspectivische vervormingen van objecten op digitale foto's en videoclips op de computer gecorrigeerd worden om pas dan metingen aan de beelden te doen. (PDF).

Toetsen op een hoger niveau?

Truus Dekker

Of het nu een eindexamen, een so, een determinatietoets of een internationaal onderzoek als pisa betreft: allemaal toetsen met papier, pen en tijd. En de vraag is altijd: welke competenties wil en kun je op deze manier toetsen? Truus Dekker onderscheidt niveaus van vraagstellingen aan de hand van de piramide van Jan de Lange. (PDF).

Wiskunde voor de rozenkweker

Vivi Rottschäfer

Onlangs op 14 februari schijnt de verkoop van rozen alle records gebroken te hebben. Rozenkwekers beleefden een optimale dag dankzij Valentijnsdag. Om records te breken met de oogst van rozen heb je meer nodig dan de kalender. Vivi Rottschäfer beschrijft het opbouwen van een model voor een optimale rozenoogst. (PDF).

Het pakket orstat2000-VWO

Henk Pfaltzgraff

Een bespreking van het softwarepakket orstat2000-VWO. En volgens de recensist Henk Pfaltzgraff leest het als een spannend boek... (PDF).

Wat te bewijzen is (24)

M. Kindt

De stelling van Ceva (aflevering 23 van deze rubriek) wordt vaak in één adem genoemd met de stelling van Menelaos. Deze is dan ook in dit nummer van de Nieuwe Wiskrant aan de beurt. (PDF).

De Veda's en de berekeningen van goeroe Trthaj

Jan Hogendijk

Postmoderne Vedische wiskunde? Soms worden de soetra's van goeroe Trthaj voor Vedisch gehouden, maar daar zijn ze zo'n twee en een half millennium te jong voor. (PDF).

[an error occurred while processing this directive]