Opmerkingen uit de groep over verhoudingen/breuken/procenten/kommagetallen
-
Hoe moet je deze onderwerpen ten opzichte van elkaar behandelen
-
30% = 0,3 is een niet kloppend 'regeltje' (30% is een verhoudingsgetal, 0,3 is een absoluut getal). Wees voorzichtig met zo'n 'regel'. Gebruik iets als '30% is 3 van de 10' en bij een vermenigvuldiging kan je de factor 0,3 gebruiken.
-
Methodiek invullen in verhoudingstabel moet consequent zijn.
-
Kijk uit voor slechte contexten
-
'Deel t.o.v. deel' is iets anders dan 'deel van het geheel'
-
'2e voor de helft van de prijs' vergelijken met '3 halen twee betalen' (taligheid speelt hier een rol)
-
Verhoudingen en procenten met de rekenmachine
-
Kostprijs en dan terugrekenen
Literatuur bij deze dag
Algemeen
Verhoudingen
Procenten
Kommagetallen
Breuken
|
|
Literatuur divers
Oefenen
Overig
Literatuur (rekenen/wiskunde)
Verzameling van 4000 artikelen over reken-wiskunde onderwijs
|