[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 26-1, september 2006

vmbo-Groen: een eigen stijl

A. Roodhardt

Anton Roodhardt wilde met eigen ogen aanschouwen wat leerlingen in de eerste klas van het vmbo-groen zoal ‘buiten het boekje’ aan wiskunde doen. Buiten het boekje kan in dit geval letterlijk opgevat worden; de wiskunde lag in de tuin (PDF).

Wel weten wat a is...

K. Hoogland, R. van Oord & J. Perrenet

Na het verschijnen van het boek ‘Wat a is, dat kun je niet weten’ heeft de redactie van de Nieuwe Wiskrant een aantal mensen benaderd om hun bespiegelingen naar aanleiding van het lezen van het boek op papier te zetten. In de hoop een ‘brede maatschappelijke discussie’ op gang te brengen over algebraonderwijs. Hieronder treft u de overpeinzingen van Kees Hoogland, Jacob Perrenet en Rob van Oord aan. Meer bespiegelingen en reacties worden op prijs gesteld! (PDF)

Het eindexamen wiskunde van Hans Freudenthal

J.J. Fechner & T. Goris

In 1923 deed Hans Freudenthal zijn Reifeprüfung (Abitur), zeg maar eindexamen, op de Friedrichsschule, thans Friedrich-Gymnasium, te Luckenwalde. De originele handschriften bevinden zich in het archief van de school. Tom Goris bezocht onlangs de voormalige school van Freudenthal en dat archief. Hij maakte samen met Jenny-Jeanette Fechner van dit fraaie tijdsbeeld een leesbaar document (PDF).

Wat te bewijzen is (34)

M. Kindt

Wat heb je nou aan algebra als je wilt weten hoe lang een zwaartelijn is? Het antwoord zit verscholen tussen merkwaardige producten (PDF).

Bestaat toeval?

K. Landsman

Op de Nationale Wiskunde Dagen van 2005 gaf Klaas Landsman in een gloedvol betoog het antwoord op de vraag of toeval bestaat. In dit artikel geeft hij niet alleen nogmaals het antwoord op die vraag, maar ook op de vraag hoe je van zo’n fascinerend thema onderwijs kunt maken en waarom de gloed in zijn eerste pogingen daartoe nog niet helemaal op volle sterkte straalde (PDF).

Complementary Coffee Cups

T. Banchoff

Een holle en een bolle mok, welke van de twee heeft de grootste inhoud? Dat was de vraag waar Thomas Banchoff mee worstelde vlak voordat hij naar de Nationale Wiskunde Dagen kwam. En tevens het antwoord op de vraag of hij een artikel voor de Nieuwe Wiskrant wilde schrijven. Omdat hij Nederlands spreekt, was hij zeer benieuwd hoe we de woordspeling in de titel van het artikel zouden gaan vertalen... (PDF)

Heeft het een regenboogvorm?

A. Goddijn & M. Doorman

Met name in de meetkunde ligt het gevaar van verwarrend taalgebruik op de loer, veel termen klinken in het dagelijks leven nu eenmaal anders. Daar is een cirkel gewoon een rondje. Aad Goddijn en Michiel Doorman schetsen het volgende beeld, figuur, afbeelding, illustratie,... zeg maar: plaatje (PDF).

De chocoladecode: Elgamal workshop

G. Tel

In 1985 bedacht Taher Elgamal het naar hem genoemde algoritme om boodschappen te kunnen coderen. Ook rond die tijd werd de grafische rekenmachine ontwikkeld. Beide historische doorbraken werden door Gerard Tel verenigd in een workshop die hij onlangs op de NWD gaf (PDF).

Losse sokken

J. Bos

Jurjen Bos heeft een eigenzinnige manier van het opvouwen van zijn sokken: random er een uit de wasmand nemen, kijken of er een bijpassende sok op schoot ligt, zo niet: sok erbij, zowel: vouwen maar. Een werkwijze als deze levert mooie vragen op met verbazingwekkende antwoorden (PDF).

[an error occurred while processing this directive]