[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 24-2, december 2004

Een leeromgeving voor (numerieke) wiskunde

A. Bultheel

Hoe lang duurt het nog voordat iedere school zijn eigen op maat aangepaste digitale leeromgeving heeft? In dit artikel beschrijft Adhemar Bultheel niet alleen de mogelijkheden van de digitale leeromgeving van de KU Leuven, maar evalueert ook het gebruik in de praktijk (PDF).

Gewoon een leuke les

S. Dierickx

In de rubriek Gewoon een leuke les worden lesideeën en de uitvoering daarvan beschreven. In deze aflevering beschrijft Sophie Dierickx een zelfgemaakt coördinatenspel (PDF).

Klik hier voor de bijlagen bij dit artikel.

Over de rechthoekige driehoek en zijn hogerdimensionale generalisaties

J. Brandts, S. Korotov & M. Krízek

Een orthoschema is een tetraëder die dezelfde eigenschappen in zich draagt als de rechthoekige driehoek in het platte vlak. In dit artikel bekijken Jan Brandts, Sergey Korotov en Michal Krízek een constructie uit 1989 van Coxeter om een orthoschema onder te verdelen in drie kleinere orthoschema’s. De analogie in twee dimensies is het onderverdelen van een driehoek in twee rechthoekige driehoeken (PDF).

Wiskunde en emotie

E. Bus & C. Zaal

Wiskunde wordt door buitenstaanders gezien als een rationeel vak gespeend van emoties. Als men al een voorstelling van wiskundigen heeft, dan die van robotachtige wezens die dag in dag uit moeilijke sommen ‘uitrekenen’. Maar is wiskunde een emotieloos vak? Zijn wiskundigen computerachtige rekenaars? Evelien Bus schreef een scriptie waarin zij zeventien wiskundigen ondervroeg naar hun emoties bij het doen van wiskunde, het uitgangspunt van dit artikel van Evelien Bus en Chris Zaal (PDF).

Programmeer het zelf

H. Pfaltzgraff

Programmeren op de TI-83; het doet je niets of je raakt verslaafd. In dit artikel een voorbeeld van het onderzoeken van het 3N+1 raadsel met behulp van een aantal zelf geschreven programma’s. Een van de vele programma’s die Henk Pfaltzgraff heeft gemaakt; een voorproefje van een heel boek hierover (PDF).

Wat te bewijzen is (27)

M. Kindt

De oppervlakte van een kokinje (PDF).

Intuïties en intuïtieve regels: Interpretatiekader voor fouten van leerlingen? 28

Wim Van Dooren, Dirk De Bock & Lieven Verschaffel

Wim van Dooren, Dirk de Bock en Lieven Verschaffel hebben de rol van intuïties bij het leren van wiskunde onderzocht. Doe voor u verder leest even een gedachtenexperiment: een ladder staat tegen een muur. De ladder schuift weg zodat hij plat op de grond komt te liggen. Welke baan beschrijft het midden van de ladder? (PDF).

Wat heb je aan het gemiddelde?

Wim van den Camp & André Heck

In dit artikel bespreken Wim van den Camp en André Heck een experiment in de onderbouw met een kleine, ict-rijke praktische opdracht over het gebruik van gemiddelde in een realistische context: het weer zoals dat gearchiveerd is op de website van het KNMI (PDF).

Wiskunde en filosofie

Manuel Nepveu & Nico Krijn

Wat de een ziet als een praktisch gereedschap, ziet de ander als de meest zuivere, want contextloze, manier van denken. Breng deze zienswijzen samen en er kan een boeiende discussie ontstaan. Filosoof Nico Krijn en wiskundige Manuel Nepveu brachten dit in de praktijk en doen verslag (PDF).

[an error occurred while processing this directive]