kop

Opleiding 2013 (tweede groep)

| Home | Programma | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 | Dag 7 |
views

Dag 7 - 21 maart 2014 - Afsluiting

Evaluatie achteraf. Graag de online evaluatie invullen.

Evaluatie op 21-3 (aan de hand van enkele stellingen).

Het is niet nodig alle domeinen te behandelen

Eens 2, Oneens 15

  • getallen wordt voldoende meegenomen in de andere drie domeinen. Geldt zowel voor deelnemers als voor opleiding
  • ook over het domein getallen zijn interessante dingen te vertellen
In de opleiding moet meer theorie aan bod komen

Eens 5, Oneens 12

  • laat theorie vantevoren lezen, zodat in de les daar dieper op in kan worden gegaan. Van protocol dyscalculie
  • de artikelen op de site moeten als huiswerk opgegeven worden
  • graag een beetje meer diepgang en minder doe-dingetjes. Meer achtergrond en kennis en theorie. Vanuit theorie naar praktijk werken
  • theorie mag niet ten koste gaan van de aandacht voor de praktijk
  • de theorie moet expliciet gekoppeld worden aan de praktijk, theorie dus geïntegreerd aanbieden
  • meer aandacht in de cursus besteden aan de website zodat je weet wat daar te vinden is
Het maken van huiswerk is niet zinvol

Eens 0, Oneens 17

  • graag van tevoren duidelijkheid over welke opdrachten in het portfolio moeten en welke je mag kiezen of vervangen
  • graag feedback op huiswerk. Dit ging goed
  • het bouwen van een portfolio viel tegen en kostte veel tijd. Liever een format
  • graag leessuggesties voor huiswerk/theorie
Het doen van onderzoek is waardevol voor de verdere ontwikkeling tot rekendocent

Eens 17, Oneens 0

  • de naam "onderzoek" is overstated, maar dat wat er gebeurde was wel nuttig wegens erover nadenken en praten met elkaar
  • onderzoek leren doen kan dieper aan bod komen
Het bijhouden van de eigen ontwikkeling in een portfolio is onnodig

Eens 0, Oneens 17

Presentaties

Gedurende de opleiding is gewerkt aan praktijkgericht onderzoek. Op deze laatste dag worden deze onderzoeken gepresenteerd.

  • Zijn leerlingen meer gemotiveerd als we praktijkvoorbeelden integreren in de rekenlessen?
    Jeanette Tacken-Slangen, Jim Euwema, Dimphy Hengst
  • Hoe beïnvloedt ‘thuis’ het zelfbeeld ten opzichte van rekenen?
    Sigrid Koster, Nanja Burman-Zeggen, Irene Peppelman-Jansen, Erik Lucas
  • Wat zijn de voordelen en nadelen tussen traditioneel lesgeven en lessen op de computer voor docenten en deelnemers?
    Oktay Maden, Benito Kaarsbaan
  • Welke werkvormen verhogen de motivatie tijdens de les? Indien beter gemotiveerd, leidt dit ook tot betere resultaten?
    Jan Pieter Westerlaken, Hans Elbers
  • Welke factoren hebben een rol gespeeld en/of spelen nog steeds een rol met betrekking tot de motivatie en inzet van leerlingen die na drie jaar de door ons vastgestelde rekentoets niet tot een goed eind brengen?
    Martin van der Klauw
  • Welke werkvormen zorgen ervoor dat de intrinsieke motivatie van leerlingen omhoog gaat wat betreft het rekenen?
    Franca van de Loo, Gertrude Meijer
  • Maakt het iets uit voor de motivatie van de leerling of de som wordt aangeboden in een rekenles of een vaktheorieles?
    Bas Golbach, Harrie Buitenhuis, Rens Cornet

Literatuur divers

Oefenen
Overig
Literatuur (rekenen/wiskunde)

Verzameling van 4000 artikelen over reken-wiskunde onderwijs