[an error occurred while processing this directive]
Algebra en meetkunde kunnen tot leven worden gebracht via digitale foto’s. André Heck laat zien hoe wiskundig onderzoek aan een ei er uit kan zien (PDF).
M.M. Wijers, V.H. Jonker en H. van der Kooij
Binnen vmbo 3/4 worden de beroepsgerichte vakken in toenemende mate georganiseerd rondom ‘prestaties’. De vraag is of dit ook kan voor wiskunde, waarbij deze wiskundeprestaties zowel onderdeel van een beroepspraktijkvak of een zelfstandig avo-onderdeel kunnen zijn (PDF).
Gewone grafen kent u waarschijnlijk wel; een netwerk van punten (knopen) en lijnen (kanten) dat van alles voor kan stellen. Wanneer een kant van een graaf er soms wel is en soms niet, kan daar een stochastische graaf van gemaakt worden (PDF).
UniC, een naar eigen zeggen eigenzinnige school voor havo-vwo. Geen klaslokalen, geen klassen, geen vakken. Uw Nieuwe Wiskrant-redacteur Tom Goris was niet geheel toevallig bij de opening aanwezig en ging op zoek naar de positie van het vak wiskunde op UniC (PDF).
Onlangs beschreef Paul Drijvers in de Nieuwe Wiskrant een opgave over derdegraadsfuncties. Hans Klein gebruikte deze opdracht in een van zijn klassen. In dit artikel een verslag van de ervaringen en een reflectie op de opgave (PDF).
‘Een, twee, veel...’ De Braziliaanse Pirahã-indianen mochten willen dat ze zulke goede telwoorden hadden. Gedragswetenschapper Peter Gordon toonde aan dat deze stam geen grip heeft op getallen, omdat hun taal dat onmogelijk maakt. Gieljan de Vries schreef dit artikel voor Kennislink (PDF).
Trapezium en ‘tussenparallellen’ (PDF).
Wat zoekt de wiskundedocent in het praktijklokaal van Zorg en Welzijn? Monica Wijers en Sieb Kemme beschrijven hoe de aanwezigheid van de wiskundedocent een vakinhoudelijke en psychologische brug kan zijn tussen de wereld van de avo-vakken en de praktijklessen (PDF).
De staartdeling mag dan wellicht verdwijnen uit het basisonderwijs, in het universitair informaticaonderwijs leeft hij voort. Wim Pijls gebruikt de staartdeling om het begrip algoritme te introduceren, en om de correctheid van een algoritme te bewijzen. In dit artikel leest u hoe dat in zijn werk gaat. Staartdelingen voor gevorderden... (PDF).
De grote fysicus Wolfgang Pauli droomde en analyseerde deze dromen met Carl Gustav Jung. In een van die dromen komt het imaginaire getal i voor. Herbert van Erkelens beschrijft de symbolische betekenis van de imaginaire eenheid in Pauli’s droom (PDF).