[an error occurred while processing this directive]
In eerdere nummers van de Nieuwe Wiskrant werd door Cito-medewerkers een onderzoek beschreven naar de vergelijkbaarheid van open en gesloten vormen van toetsvragen. Ze komen tot de conclusie 'dat open en meerkeuzevragen uitwisselbaar zijn in de zin dat zij een beroep doen op dezelfde wiskundige vaardigheden'. Henk van der Kooij plaatst kritische kanttekeningen bij deze en andere bevindingen van dit onderzoek. (PDF).
In dit artikel beschrijven Jos en Léon Tolboom hun ervaringen, opgedaan in de door hen ontwikkelde module 'Hellinggrafieken'. Deze digitale module vervangt het gelijknamige hoofdstuk uit Moderne Wiskunde A1/B1 deel 1 voor VWO 4. Dit artikel beschrijft de gevolgen van de digitalisering van lesmateriaal. (PDF).
Mieke Abels, Vincent Jonker, Jan van Rooijen en Monica Wijers
Wanneer je wiskunde, natuurkunde, scheikunde en techniek integreert dan krijg je winst; het project in het vmbo dat op een viertal scholen deze integratie gestalte gaf. Mieke Abels, Vincent Jonker, Jan van Rooijen en Monica Wijers, een deel van het Winstteam, geven een impressie. (PDF).
Terwijl de redactie het schaamrood van de kaken probeerde te krijgen wegens het niet voorkomen van de financiële handeling die Aad Goddijn in de inleiding beschrijft, is er een nieuwe aflevering van de puzzelrubriek ontstaan. (PDF).
Breuken leren door mathematiseren in de hoop dat hierdoor tevens een vorm van wiskundige geletterdheid ontstaat. Ronald Keijzer en Jan Terwel bespreken de conclusies van een onderzoek. Conclusies die ook voor het voortgezet onderwijs van belang kunnen zijn ... (PDF).
Een serie van acht artikelen gebaseerd op bijdragen aan het Second International Handbook of Mathematics Education. Het eerste artikel uit de serie wordt ingeleid door een van de redacteuren van dit Handbook: Christine Keitel beschrijft het belang van 'haar' thema: Political dimensions of mathematics education. (PDF).
Het eerste artikel uit de Handbookserie, gebaseerd op 'Wiskundige geletterdheid' (Mathematical Literacy), geschreven door Eva Jablonka van de Vrije Universiteit in Berlijn. Kees Hoogland bespreekt de hoofdzaken uit dat hoofdstuk. Verder doet hij enkele suggesties voor wat de door Eva Jablonka gesignaleerde tendensen zouden kunnen betekenen voor het Nederlandse wiskundeonderwijs. (PDF).
Zeg 'algebraïsche vaardigheden' in gezelschap van wiskundeleraren en er ontstaat een levendige discussie. Welke vaardigheden moeten leerlingen beheersen? Konden ze dat vroeger beter? Paul Drijvers onderscheidt elementaire vaardigheden en symbol sense en stelt dat het laatste belangrijker wordt door de beschikbaarheid van ICT-hulpmiddelen die het elementaire werk steeds meer overnemen. (PDF).
Peter Fitting, docent wiskunde in Moers (D), heeft een vurig pleidooi gehouden om de wiskunde op de middelbare school eerlijk te houden en gebaseerd op de intuïtie van leerlingen. Het wiskundige vuur kan bij komende generaties weer gaan branden als wij, leraren wiskunde, de vlammetjes weer aansteken. (PDF).
(PDF).
Orderpicken in de voorronde, flexwerkplekken in de finale. Dat waren dit jaar de onderwerpen waar het internationale deelnemersveld van de A-lympiade zich over moest buigen. Ger Limpens en Monica Wijers bespreken de opdrachten, de resultaten, het verloop en de uitslag van deze A-lympiade. (PDF).
Op 25 juni 2003 sprak Jan Aarts zijn afscheidsrede uit op de TU Delft. In deze rede staat de versluierde wiskunde centraal; in het vak zelf en in het onderwijs. Wellicht dat de vooruitgang ook weer voor ontsluiering zorgt ... (PDF).