|
De grafiek deed uiteindelijk
ook zijn intrede in het onderwijs, maar niet via de wiskunde. De eerste
grafieken verschenen in Franse schoolboeken voor het vak aardrijkskunde,
rond 1870. Grafieken in de wiskunde lieten langer op zich wachten. In 1912
publiceerde E.G. Palmer een onderzoek naar het voorkomen van grafieken
in Amerikaanse wiskunde-schoolboeken: ze had er geen kunnen vinden van
vóór 1902. |
|
Het zevende Internationale Statistische
Congres dat in 1869 in Den Haag werd gehouden deed de aanbeveling statistiek
als schoolvak in te voeren op alle niveaus, van lagere school tot universiteit.
Maar het zou nog tientallen jaren duren voor deze aanbeveling ook werd
opgevolgd. |
|
In Nederland was vóór de Mammoetwet
de rol van de statistiek binnen het wiskundeonderwijs beperkt. Het leerplan van 1958
introduceerde op het gymnasium alpha de mogelijkheid voor een keuzeonderdeel
"beginselen van de statistiek". Het vak werd mondeling geexamineerd.
|
|
Pas met de invoering van
wiskunde II, in 1968, werd de "mathematische statistiek" een vast onderdeel van de wiskunde
op het vwo. Ook kreeg de (beschrijvende) statistiek een plaats in het onderbouwprogramma
en in de programma's van mavo, lbo en havo. |
|
In het huidige onderwijs
wordt op diverse plekken aandacht besteed aan grafieken. Met de komst van
wiskunde A op het vwo in het midden van de jaren tachtig is 'kritisch kijken
naar grafieken' zelfs een eindterm van wiskundeonderwijs geworden. Later
zijn voor havo A en voor de basisvorming vergelijkbare eindtermen geformuleerd. |
|
In de nieuwe tweede fase voor
havo en vwo is geschiedenis van de wiskunde expliciet als aandachtspunt
genoemd. |
|
We hopen
dat dit artikel zal bijdragen aan een grotere aandacht in het onderwijs
voor de geschiedenis van de grafische verwerking, een onuitputtelijke bron
voor bijv. profielwerkstukken. |