Medicijnspiegel
Onderzoek met behulp van berekeningen en grafieken hoe de medicijnspiegel in het bloed verandert
  |   Home  |   2421 views   |  
  |   Over Mascil materialen  |  
Classroom materials,
motivating pupils for math and science


Beroepscontext

Ik wil worden...
Farmacoloog
Hoe gerelateerd aan de beroepscontext?

Context
De opdracht is gebaseerd op het werk van een farmacoloog. Het gaat om onderzoek naar het verloop van de hoeveelheid medicijn in het bloed, onder verschillende omstandigheden. Een belangrijk aspect van de opdracht is communicatie met de patient.

Rol
Leerlingen nemen - voor een deel- de rol van farmacoloog aan. Zij onderzoeken met behulp van wiskunde hoe de medicijnconcentratie in het bloed verloopt. Het praktisch werk in het lab is geen onderdeel van deze opdracht.

Activiteit
Leerlingen gebruiken een wiskundig model om het verloop van de medicijnspiegel in het bloed onder verschillende omstandigheden te berekenen.

Product
Voorlichtingsfolder of bijsluiter voor patiƫnten
Samenvatting
Voor veel medicijnen geldt dat er een bepaalde hoeveelheid in het bloed nodig is, opdat het 'werkt'. Deze hoeveelheid noemen we het 'peil' of de 'spiegel'. Als het peil te laag is, is de medicatie niet effectief, als het peil echter te hoog is kan dit bij sommige medicijnen juist schadelijk zijn. Farmacologen onderzoeken bij welke dosering een medicijn effectief is. In deze opdracht gebruiken de leerlingen wiskunde om te onderzoeken hoe de medicijnspiegel in het bloed verandert in de tijd (oa door uitscheiding) en wat er met het peil gebeurt als de dagelijkse dosis wordt veranderd, overgeslagen of als er een dubbele dosis wordt ingenomen. Ze schrijven een verslag in de vorm van een voorlichtingsfolder of bijsluiter voor patienten. In de module Een pil teveel of te weinig effect, wordt de scheikundige kant van dit probleem belicht.



Documenten

Copyright/Creative Commons
Mascil partner: NL  

Materialen zijn gepubliceerd onder de
CC BY-NC-SA 4.0 licentie.


Onderzoekend leren

Onderzoekend leren

- Exploreren
- Onderzoek opzetten
- Systematisch experimenteren
- Interpreteren en evalueren
- Communiceren

Discipline
- Wiskunde
- Biologie
- Natuurkunde
- Scheikunde
- NLT


Doelgroep
- Basisonderwijs
- Onderbouw voortgezet onderwijs
- Bovenbouw voortgezet onderwijs

Leeftijd
15-18

Omvang
100 min.