Algemeen
De rekenexperts binnen ROC Nijmegen zijn in de basis-, vervolg- en expertcursus vakdidactisch geschoold als rekendocent.
 
In de vier bijeenkomsten voor de rekenexperts stond het overdragen van deze kennis aan collega-rekendocenten centraal en was er gelegenheid voor intervisie.
Het gaat onder andere om: 
 
- 
Zicht krijgen op mogelijke vragen van teams - inventariseren 
 
- 
Bespreken (naspelen) casussen, nadruk op vakdidactisch ondersteuning
 
- 
Maken en uitwisselen van ondersteuningsplannen
 
- 
Achtergrond bij visies op rekenen/rekenonderwijs
 
 
Mei 2016 is een
eindrapportage
geschreven. Het werk wordt ook in 2016-2017 voortgezet.
 
Teams/Experts
| 
afdeling
 | 
expert
 | 
 | 
 
| 
MZ en VP
 | 
Harrie Kok
 | 
 | 
 
| 
UV
 | 
Harrie Kok
 | 
 | 
 
| 
PW
 | 
Astrid Snel
 | 
 | 
 
| 
TEIS
 | 
Henk Jansen
 | 
 | 
 
| 
CAS/VP/VZ/MZ
 | 
Jef van de Venne
 | 
 | 
 
| 
Detailhandel
 | 
Marij Hensen
 | 
 | 
 
| 
ZH
 | 
Madeleine Vliegenthart
 | 
 | 
 
| 
AG
 | 
Madeleine Vliegenthart
 | 
 | 
 
 
Bijeenkomst 1
Wo. 8 juli, 16:30 - 18:00
 
- 
ppt van 8-7
 
- 
Half september: plan opsturen (rond 25 september feedback)
 
 
Bijeenkomst 2
30 september 2015
 
ppt van 30-9
 
huiswerk:
 
Kies een van de middelen die je wilt inzitten (uit je 'toolbox').
 
Bedenk nog eens goed met welk doel je dat wilt
 
Wat wordt het resultaat/product?
 
Scherp het middel aan: Wie, wat waarom en hoe?
 
Eigen spullen in je dropbox zetten
 
Eerste week november, update plan/verslag en vragen naar vincent & monica (geef seintje via mail)
 
Bijeenkomst 3
wo 25 november 16:00 - 18:00
 
Powerpoint
 
huiswerk:
 
- Maak een rapportage van gesprek met team manager (ongeveer 1 A4, vooral actiepunten)
 
- Blik vooruit naar het nieuwe seizoen: speerpunten (advies 2016-2017)
 
Bijeenkomst 4
wo 2 maart 16:00 - 18:00 
 
huiswerk -> eindverslag:
 
- 
De beginsituatie:
 
het rekenportret van het team, evt tevens opdrachten voor rekenexpert opgesteld door TM en/of rekendocenten  team. Dit alles samengesteld door p.g. T&R
 
- 
De orientatie:
 
De inwerkperiode van de rekenexpert. Centrale thema's: kennismaking, opdracht voor de rekenexpert en het evt. Afbakenen ervan (daarbij gebruikmakend van de materialen verzameld door p.g. T&R), betrekken TM in dit process (naast de rekendocenten in een team spelt hij/zij ook een zeer belangrijke rol in dit process)
 
- 
De opdracht voor de rekenexpert.
 
Formuleren van de opdracht(en). SMART, en de uitwerking ervan.
 
- 
Activiteitenlijstje werkzaamheden rekenexpert, indien deze nog niet in bovenstaande onderdelen zijn beschreven.
 
 
aandachtspunten voor komend seizoen:
 
- 
inzichtelijke analyse toetsing
 
- 
motivatie leerling
 
- 
2f, 2a
 
- 
professionalisering docenten
 
- 
samenwerking met vmbo (proeftuinen)
 
 
Bijeenkomst 5
wo 11 mei 16:00 - 18:00
 
Powerpoint
 
 
 |