Er zijn totaal zestien inzendingen geweest, waar de jury heel blij mee is. Zeker als we bedenken dat dit een eerste keer is! De inzendingen zijn ook heel divers, van leuke ideeën voor proeven tot uitgewerkte lessen of didactische gadgets. Het maakte de jurering er niet eenvoudig op.
Waar hebben we zoal op gelet? In eerste instantie op aansluiting bij het thema in ruime zin. En verder of het materiaal aansluit bij de onderwijspraktijk (voor meer personen dan alleen de inzender), of het uitvoerbaar is, of er een didactische onderbouwing aanwezig is en natuurlijk op het nieuw zijn voor de lespraktijk.
De jury kwam na beoordeling tot een gedeelde eerste plaats voor Norbert van Veen en Ruud Brouwer.
Norbert heeft een mooie werkvorm bedacht, mede met inzet van nieuwe media. Leerlingen gaan aan de slag met een natuurkundig onderwerp en maken daar een stripverhaal bij, waarin ze een stukje van de natuurkunde moeten uitleggen. Op die manier gaan de leerlingen in hun eigen taal de natuurkunde te lijf. Bij Norbert zijn de strips via een iPad gemaakt, er zijn diverse andere methoden voor leerlingen om eenvoudig de natuurkunde in een strip te verwerken.
Ruud komt met verschillende proeven die vooral werken met kettingen, waarbij de proeven de taal van de natuurkunde vertegenwoordigen. De taal komt zeker via de teksten van Simon Stevin mooi in beeld en verder is de wiskunde als taal van de natuurkunde goed aanwezig. Het is een mooie verzameling met verwondering, creativiteit in oplossen en ook hier en daar gebruik van moderne media. Dat velen van u de proeven al gezien hebben in een werkgroep op de WND-conferentie doet daar niets aan af. De derde prijs gaat naar Huub Fränzel. Op zijn school, het Etty Hillesum in Deventer, is een nieuw woord voor natuurkunde, maar eigenlijk niet alleen voor natuurkunde: het woord ARES.
Ares is de naam van de God van de Oorlog en personificeert zo de oorlog tegen de kleine fouten die leerlingen maken in de afgesproken taal van de natuurkunde (en andere science-vakken).
Van ARES is een stempel gemaakt en dit wordt veel gebruikt bij het nakijken van antwoorden om snel aan te geven wat er mogelijk aan het antwoord schort. Verder hangt het woord ook in diverse lokalen als reminder. Voor leerlingen is dit een goed te onthouden symbool dat ervoor zorgt dat ze de normaal op tentamens en examens gemiste punten nu wel binnenhalen.
De inzendingen van de volgende personen willen we ook graag noemen:
Freek Pols | Natuurkunde in de film |
Kees Hooyman | Ontwerpen van een eigen huisinstallatie |
Casper Davelaar | Een mooie demonstratieproef voor golven, mooi op video getoond en uitgelegd |
Karel Langendonck | Natuurkunde in pretpark Walibi |
Albert Wisgerhof | Versnelde beweging met LoggerPro, maar vooral ook de bijbehorende video-instructie |
Ton van Amelsfort | IVF temperatuurregeling in ontwerp |
Tom Lambert | Een talige manier om leerlingen op een activerende manier met proeven om te laten gaan |
Dennis Vos | Een verfrissende persoonlijke aanpak van een klassiek onderwerp als krachten |
Fedde Kortstra | Een mooi gebruik van Coach om leerlingen via een animatie de koppeling tussen de zichtbare beweging en de grafiek te laten ervaren |
Jury Themawedstrijd 2014:
Norbert van Veen: Leerlingen maken stripverhaal
Ruud Brouwer: De Ketting
Huub Fränzel: ARES
Freek Pols: De taal van de natuurkunde in filmscènes
Kees Hooyman: Elektrische schakelingen
Casper Davelaar: Film demo-experiment Golven
Karel Langendonck: Walibi Fysica
Albert Wisgerhof: Versnelde beweging met LoggerPro
Ton van Amelsfort: Temperatuurregeling IVF-incubator
Tom Lambert: Praktikum zwaartekracht/veerconstante
Dennis Vos: Lessen Mechanica voor 4VWO
Fedde Kortstra: Valbeweging met luchtweerstand