Norbert van Veen

Leerlingen maken stripverhaal

Bijlagen:

Lichtmengen katrijn

Spiegelende Weerkaatsing Moos

Voorwerpen Kleur Eva Knoop

Opdracht Stripverhaal natuurkunde

Aangezien mijn school nu een iPad school is geworden (dwz alle tweede klassen hebben een Ipad), wilde ik graag iets doen om, de Ipad te gebruiken, leerlingen natuurkunde te laten visualiseren en ze meer betrokken te laten worden met de natuurkunde stof door ze natuurkunde begrippen aan elkaar te laten uitleggen. Zodat ze intensiever met natuurkunde bezig zijn en door uit te leggen aan elkaar, begrippen in de natuurkunde beter gaan begrijpen. In de tweede klas bedacht ik mij, hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen. Ik heb besloten om de leerlingen in een stripdialoog een begrip in de natuurkunde aan elkaar te laten uit leggen. Ik heb het hoofdstuk licht genomen en alle begrippen in dat hoofdstuk verdeelt over de leerlingen. De opdracht was het maken van een stripdialoog met de Ipad waarin een begrip wordt uitlegt. Elke leerling neemt een begrip en uiteindelijk krijgen we dan een stripboek over het hoofdstuk waarin alle begrippen worden uitgelegd door de leerlingen zelf. Dus een begrip wordt gevisualiseerd omdat ze plaatjes gebruiken en ze gebruiken hun eigen taal omdat zij de natuurkunde uit het boek omzetten in voor leerlingen van de tweede klas begrijpbare context en uitleg. Dit was voor mij een try‐out, maar ik ben erg tevreden met de resultaten. Wat ik merk is dat leerlingen het moeilijk vinden om natuurkunde uit het boek om te zetten in een verhaaltje, maar dat is goed. Dat dwingt ze om als ze leren hetzelfde te doen, om echt natuurkunde te leren begrijpen. Hier bovenop komt het feit dat klasgenoten het stripverhaal ook gaan lezen en er is dus ook (sociale) controle op de kwaliteit van je werk. Voor sommige leerlingen is het nu nog een lastige opdracht geweest, maar als er een voorbeeld stripboek is geproduceerd dan zal het bij het volgende onderwerp/hoofdstuk waarschijnlijk makkelijker gaan en niveau van de strips omhoog gaan, aangezien ik voor iedereen een exemplaar in pdf van het stripboek op de Elo zet. Ik laat een aantal leerlingen ook meedoen met becijferen. Zodat we in klas kunnen bespreken wat een goede strip/uitleg is geweest. Ik ga dit in de toekomst ook toepassen in hogere klassen waar de onderwerpen abstracter worden, zodat deze werkvorm voor mij ook een stuk feedback wordt waar bijvoorbeeld misconcepties bij een onderwerp zitten. Die vind je denk ik door de uitleg te zien in de strip van de leerling. En leerlingen kunnen een keer creatief zijn bij ons vak. De leerlingen waarmee ik deze opdracht heb gedaan waren erg enthousiast.