[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 32-4, juni 2013

Uit de ivoren toren: Oefenen met de computer is niet automatisch effectief

M. Doorman, P. Drijvers, P. Kirschner, P. Boon & B. Hoogveld

In deze aflevering van de rubriek Uit de ivoren toren doen Michiel Doorman en collega's verslag van een experimenteel onderzoek waarin wordt nagegaan of het oefenen van lineaire en kwadratische vergelijkingen met de computer effectiever is dan de 'traditionele' aanpak met pen en papier (PDF).

Wiskundige bewijzen

M. Nepveu & N. Krijn

In de wiskunde is het Vermoeden van Goldbach nog steeds niet bewezen. Het was in 2006 bevestigd voor ongeveer de eerste 4.1018 getallen. In de natuurkunde zou men in zo'n geval allang over de Wet van Goldbach spreken. Hoe zit het met het vertrouwen in zo'n vermoeden dat alsmaar bevestigd lijkt te worden? Kun je zulke vermoedens niet toch op een of andere manier gebruiken? Binnen de wiskunde? Erbuiten? En hoe? Trouwens, wat is nu eigenlijk een bewijs? In dit artikel discussiëren Manuel Nepveu en Nico Krijn over deze vragen (PDF).

Een leuke les: beginnen, bewegen, bewijzen

D. van den Bogaart

In deze aflevering van de rubriek Een leuke les vindt u een activiteit die de leerlingen in beweging brengt, zowel fysiek als mentaal. Leerlingen gaan zitten en staan, maar breken zich ook het hoofd over het aantal delers. Bijkomend voordeel kan zijn dat ze elkaars namen leren kennen, wat handig is aan het begin van het schooljaar. Desiree van den Bogaart vertelt over haar aanpak en de ervaringen daarmee (PDF).

'Houtje-touwtje'-wiskunde

M. Bakker, M. Klerx & H. Sterk

Praktische opdrachten in de wiskundeles, ze lijken soms wat uit de mode te raken. Toch bieden dergelijke projecten de mogelijkheid om de gewone sleur te doorbreken en om leerlingen echt uit te dagen. Monique Bakker, Mascha Klerkx en Hans Sterk beschrijven een praktische opdracht rond tensegrities, vormvaste houtje-touwtjeconstructies die niet alleen het hoofd, maar ook de handen aan het werk zetten (PDF).

De opening van het Hans Freudenthalgebouw

M. van den Heuvel-Panhuizen

Onlangs heeft de Universiteit Utrecht het gebouw van het Mathematisch Instituut hernoemd tot het Hans Freudenthalgebouw. Bij deze gelegenheid hield Marja van den Heuvel-Panhuizen een korte voordracht over de betekenis van het didactische werk van Freudenthal. In dit artikel vindt u de tekst van deze voordracht (PDF).

Wat te bewijzen was

M. Kindt

Martin Kindt schreef niet minder dan zestig afleveringen van de rubriek Wat te bewijzen is. Dat is vijftien jaar lang elk nummer een stuk! In elk van deze artikelen vinden we een elegante mengeling van wiskunde, didactiek, historie en opinie. In dit afsluitende 'Wat te bewijzen was' kijkt Martin terug op zijn eigen eerste bewijs en op de eerste aflevering van deze indrukwekkende rubriek (PDF).

Een leuke les: somformules in beeld

G. Caglayan

Deze aflevering van de rubriek Een leuke les draait om het afleiden van somformules uit geometrische plaatjes. Is het niet aardig als leerlingen dergelijke, vaak als abstract ervaren formules als beeld voor zich zien, en ze zelfs uit die afbeeldingen kunnen reconstrueren? In dit artikel vindt u een aantal opdrachten voor leerlingen. Een uitgebreider achtergrondartikel van de ontwerper, Gunhan Caglayan, vindt u hier in PDF. Het artikel zoals in het tijdschrift gepubliceerd, vindt u hier (PDF).

Een leuke les: hoe laat is het?

H. van Lint & J. Breeman

Deze aflevering van de rubriek Een leuke les gaat over tijdsrekening: waarom geven de zonnewijzer en je smartphone niet dezelfde tijd aan? (PDF)

Inproduct, projectie, terugblik

A. Goddijn

Met de vernieuwde wiskundecurricula van havo en vwo verandert in 2015 ook het meetkundeprogramma voor vwo-wiskunde b: analytische meetkunde met coördinaten krijgt een prominentere plaats. Dit is aanleiding om dieper op dit onderwerp in te gaan. In het vierde en laatste artikel van deze serie achtergrondartikelen bespreekt Aad Goddijn het inproduct. Het bijbehorende Geogebrabestand vindt u hier. (PDF artikel)

Boekbespreking: Wiskunde als familiebedrijf

H. Hietbrink (PDF)

Reacties van lezers op het einde van de Nieuwe Wiskrant

P. Drijvers (PDF)

[an error occurred while processing this directive]