[an error occurred while processing this directive]
Een brandende vraag, de komende zonnige weken, voor die survivallers die toevallig geen kompas bij zich hebben. Piet Lemmens wijst deze hard aan vakantie toe zijnde lezers de weg (PDF).
In de media woedt een felle discussie over het niveau van het rekenonderwijs op de basisschool. Wat kennen en kunnen de leerlingen nu wel en niet wanneer ze voor de poort van het voortgezet onderwijs staan? Marja van den Heuvel-Panhuizen is onlangs benoemd tot hoogleraar in de Didaktiek van het Wiskundeonderwijs aan het Freudenthal Instituut. In haar oratie schetst ze haar visie op het rekenonderwijs in Nederland (PDF).
Het ontwerp van een meetkundecomputerprogramma leidt tot een zoektocht naar dynamische meetkunde en de mogelijkheid via de computer meetkundige stellingen te bewijzen. Wim van Velthoven schetst zijn bevindingen (PDF).
In zijn vorige artikel heeft Eric van Lit de kansen op het voorkomen van de specifieke pokerhanden berekend. Maar met die kennis kun je nog niet pokeren. In dit tweede artikel wordt het zogenaamde pokercriterium afgeleid: een formule waarmee met behulp van de verwachtingswaarde beslissingen kunnen worden genomen tijdens het pokeren (PDF).
In deze editie voeren combinatorische straatjes de lezer over virtuele straatstenen langs Fibonacci en formele machtreeksen naar een generalisatie die dan weer geïllustreerd wordt met het getal 45 (PDF).
D. De Bock, W. Van Dooren & B. Greer
Het Isisprobleem is relatief eenvoudig: welke rechthoeken hebben numeriek dezelfde omtrek en oppervlakte? Lastiger wordt het om te bewijzen dat er maar twee van dat soort rechthoeken zijn. De oplossing van het probleem vormt het startpunt van veel nieuwe vragen, waarvan er een aantal beantwoord wordt door Dirk De Bock, Wim Van Dooren en Brian Greer (PDF).
Geïnspireerd door de openingsvoordracht van Alexander Rinnooy Kan op de NWD van vorig jaar, ging Lonneke Boels aan de slag in haar brugklassen. Het leverde heel mooie momenten op (PDF).
De relatie die het Freudenthal Instituut heeft met het Isfahan Mathematics House in Iran is eigenlijk al twaalf en een half jaar geleden begonnen. Toen ontmoetten Ali Rejali en Martin Kindt elkaar. Tijdens de feestelijkheden rond tien jaar IMH is deze lezing van Martin als videoboodschap vertoond. In het najaar zal Martin wel zien dat het IMH er heel anders uitziet... (PDF)
Op 13 en 14 maart (pi-dag) vond het finaleweekend plaats van de twintigste Alympiade. Voor het eerst deden er ook twee teams uit Iran mee; een jongensteam en een meisjesteam. Aldine Aaten en Tom Goris namen de leerlingen en hun begeleiders vooraf mee ‘de scholen in’ voor een aantal ontmoetingen, die niet zonder vervolg zullen blijven... (PDF)