[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 28-1, september 2008

Wielen spaken

H. van Dissel & S. de Vries

Toegepaste wiskunde kom je niet zelden op verrassende plaatsen tegen, zoals in het clubblad van de Norton Club Nederland: de Unapproachable. Motorliefhebber en oud-leraar Autotechniek en Werktuigbouwkunde Sieb de Vries rekent voor hoe je de lengte van spaken kunt berekenen, mocht je de ambitie hebben een wiel helemaal zelf te spaken. Hans van Dissel legt vervolgens uit hoe je te werk gaat (PDF).

Wiskunde in NLT

J. Heijn & J. Krüger

Vanaf augustus 2007 kunnen scholen het interdisciplinaire examenvak natuur, leven en technologie (NLT) aanbieden. Wiskunde is een van de deelnemende vakken in NLT. Josien Heijn en Jenneke Krüger laten iets zien van de plaats van wiskunde in dit jonge vak, zowel in de ontwikkeling als in het lesmateriaal en de (mogelijke) rol van wiskundedocenten in ontwikkeling en uitvoering. Mogelijkheden voor afstemming met wiskunde D worden aangestipt (PDF).

Wat te bewijzen is (42)

M. Kindt

In reactie op een door lezers gevonden fout in aflevering 40 van deze rubriek weidt Martin Kindt uit over Pythagorese drietallen (PDF).

Het nieuwe schoolbord

P. Vaandrager

Je ziet ze steeds meer, de digitale schoolborden. Maar kun je die borden ook goed inzetten bij wiskundelessen? Die vraag kun je het beste laten beantwoorden door iemand die er zelf heel enthousiast over is. Naast wiskundedocent is Peter Vaandrager ook trainer voor het gebruik van deze borden (PDF).

De geschiedenis van een opgave

T. Lecluse

Soms begint het leren pas ná de toets. Dat overkwam Ton Lecluse bij het nakijken van een toets van zijn leerlingen. Uitgaande van de opgave (die hij zelf bedacht had) doken er nog meer vraagstellingen op, en antwoorden die niet helemaal bleken te kloppen, maar daardoor juist weer stof tot verder denken opleverden (PDF).

DisWis

N. Oosterling

DisWis was het initiatief van Lex Schrijver om wiskunde populairder te maken in het voortgezet onderwijs. Onderwijsbureau ‘De Praktijk’ ontwerpt de modulen in samenwerking met docenten; wiskundestudenten gaan de klas in om de lessen te verzorgen. Zo is DisWis het ultieme win-winproject. Niels Oosterling, een van de uitvoerende studenten, bericht (PDF).

Alternatieve Euclidesachtige bewijzen voor de existentie van oneindig veel priemgetallen

P.W.H. Lemmens

Laten zien dat er oneindig veel priemgetallen zijn, is niet zo moeilijk. Maar daarmee héb je ze nog niet. Piet Lemmens laat zien hoe je bij een gegeven verzameling priemgetallen nieuwe kunt genereren (PDF).

Wiskunde D geeft leerlingen a beautiful mind

A. Zaal

Een van de eerste onderwerpen waar een econometrist in zijn studie mee te maken krijgt, is het Nash-evenwicht. Met behulp van speltheorie is dit Nash-evenwicht inzichtelijk te maken. Arjan Zaal laat zien dat, in het kader van wiskunde D, deze boeiende wiskunde ook voor het voortgezet onderwijs toegankelijk is (PDF).

Tests en tools: technologie in landelijke eindexamens

P. Drijvers

In 1994 schreef Paul Drijvers een artikel in de Wiskrant over het gebruik van ICT bij eindexamens in het buitenland. In het licht van de programmaherzieningen in Nederland vraagt hij zich af hoe de situatie vandaag de dag is en wat er sindsdien is veranderd. In dit artikel worden landelijke strategieën in kaart gebracht en worden enkele voorbeeldopgaven bekeken. De conclusie is dat ICT-gebruik in examens meer is toegestaan, maar dat het ontwerpen van geschikte toetsopgaven niet meevalt (PDF).

De grafische rekenmachine en algebraïsche vaardigheden

E. van Winsen

Het gebruik van een grafische rekenmachine hoeft niet te leiden tot minder algebraïsche vaardigheden. Het kan juist aanleiding zijn tot een oefening in deze vaardigheden. Het staat en valt met het stellen van de juiste vragen. Epi van Winsen laat zien welke vragen dat zijn (PDF).

Van Ceulens veelhoeken en veeltermen

S. Wepster

Ludolph van Ceulen, rekenmeester. Naast het berekenen van decimalen van p heeft hij zich ook beziggehouden met het berekenen van zijden van regelmatige n-hoeken. En hoe. Steven Wepster bericht vol respect (PDF).

[an error occurred while processing this directive]