[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 25-2, december 2005

Didaktiker der Mathematischen Wissenschaften

T. Goris

Op 9 november 2005 is er op het geboortehuis van Hans Freudenthal een plaquette onthuld, ontworpen en vervaardigd door Manfred Stenzel. Het logo van de Universiteit van Utrecht straalt nu ook in Luckenwalde, veertig kilometer ten zuiden van Berlijn. Tom Goris was bij deze plechtigheid aanwezig en geeft een verslag (PDF).

De Nederlandse PISA-resultaten nader bekeken

T. Dekker

Een team van FI- en CITO-medewerkers heeft de Nederlandse resultaten van het PISA-2003 onderzoek geanalyseerd. Daarbij is ook het werk van de leerlingen zelf onderzocht. Truus Dekker rapporteert namens het PISA-nl team (PDF).

Wat te bewijzen is (31)

M. Kindt

Een mooie, maar niet zo bekende, eigenschap van de hyperbool is dat het raakpunt van een willekeurige raaklijn aan een hyperbool het midden is van het lijnstuk dat door het paar asymptoten van die raaklijn wordt afgesneden (PDF).

Het oneindige in de wiskunde

M. Nepveu & N. Krijn

Cantor, Brouwer en Hilbert zijn de hoofdrolspelers in deze dialoog tussen de filosoof Nico Krijn en de wiskundige Manuel Nepveu. Dan moet het haast wel over het begrip ‘oneindig’ gaan. Een wiskundig paradijs of een natuurkundige hel of juist het omgekeerde....? (PDF).

Codes

G. van der Geer

Data transporteren gaat met behulp van een code. Een van de bekendste is de Morsecode, waar van alles mee mis kan gaan, alleen al door de verschillende ‘lengtes’ van de letters. Geavanceerdere codes zijn juist ‘zelf-foutdetecterend’ en zelfs ‘zelf-foutherstellend’. En ineens bleek reeds bestaande wiskunde een prachtige toepassing te hebben. Gerard van der Geer hield deze voordracht op ‘Leve de Wiskunde!’ (PDF).

De Wiskunde A-lympiade van het Mill-Hillcollege

T. Goris

Vrijdag 25 november jl. werd Nederland geteisterd door sneeuwstormen, onweer, stortbuien en ... de Wiskunde A-lympiade en Wiskunde B-dag. Als lid van de Alympiadecommissie ging Tom Goris de hele dag op bezoek bij het Mill-Hillcollege te Goirle. In dit verslag wordt niet alleen ingegaan op de gebeurtenissen van de dag zelf, maar met nadruk ook op de organisatie ervoor en erna. (PDF).

Grafieken lezen om problemen op te lossen op de werkvloer

A. Bakker, C. Hoyles, P. Kent & R. Noss

Welke wiskunde gebruik je eigenlijk op de werkvloer en hoe zou je die op school kunnen leren? Dat is de vraag die iedere beroepsopleiding bezighoudt, of zou moeten bezighouden. In Engeland loopt een onderzoek naar het antwoord op deze vraag. Arthur Bakker, Celia Hoyles, Phillip Kent en Richard Noss gaan in op de Techno-mathematical Literacies (PDF).

Wiskunde in Scenario 4

C. Linders & M. van Reeuwijk

Claire Linders deed een klein onderzoek op scholen die experimenteren met de nieuwe onderbouw en thematisch onderwijs. Samen met Martin van Reeuwijk beschrijft ze de achtergronden van thematisch onderwijs (als een vorm van nieuw leren), en geeft enkele voorbeelden uit de praktijk (PDF).

De elfenéénhalfste nacht

Ph. van Egmond

Philip van Egmond, docent wiskunde aan College Blaucapel (thans Gerrit Rietveld College) te Utrecht liet zich bij het opstellen van een praktische opdracht inspireren door De Telduivel. Eén werkstuk, dat van Lykele Muus, was zo fraai dat Philip het inzond voor de vorige editie van de Wiskundescholenprijs. Daar kreeg het een eervolle vermelding van de jury (PDF).

Wat ook te bewijzen is

A.J.TH. Maassen

In eerdere edities van Wat te bewijzen is spelen de stellingen van Ceva en Menelaos een rol. Louis Maassen gaat met behulp van gerichte lijnstukken en geörienteerde oppervlakken op zoek naar alternatieve bewijzen en toepassingen daarvan (PDF).

[an error occurred while processing this directive]