[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 24-4, juni 2005

PISA 2003: resultaten, reacties en gevolgen in Duitsland

M. Neubrand

In Duitsland leeft PISA vanwege de dramatische resultaten van drie jaar geleden veel meer dan in Nederland. Reden om de voorzitter van het Duitse PISA-team voor wiskunde, Michael Neubrand, te vragen om zijn licht te laten schijnen op de resultaten van PISA 2003 (PDF).

Wat zeggen al die getallen eigenlijk?

M. van Lambalgen & R. Meester

Een van de domeinen van PISA is 'onzekerheid'. Vragen in dat domein gaan onder andere over de interpretatie van getallen in de kansrekening. Dat de interpretatie van '1 op de 342 miljoen' over zeer serieuze zaken kan gaan, laten de auteurs zien in hun analyse van het toeval in het geruchtmakend proces tegen Lucy de B (PDF).

Havengolven

J. van de Leur

Tsu is het Japanse woord voor haven en nami betekent grote golf. Sinds december j.l. kent iedereen het woord. De voortplanting van zo'n tsunami blijkt te beschrijven te zijn met behulp van een Korteweg - de Vries differentiaalvergelijking. Johan van de Leur gaf er op de afgelopen NWD een voordracht over (PDF).

Kwaliteit moet blijken

T. Dekker

Hoe weet je als sectie wiskunde op een school of je kwaliteit levert? Het pilotproject 'Vakspecifieke Kwaliteitszorg' is begonnen met het ontwikkelen van een systeem om dit te bepalen. Truus Dekker schetst dit begin en nodigt u uit om met uw sectie aan dit project mee te werken (PDF).

Diophantische vergelijkingen vanuit de verte bekeken

G. Cornelissen

Oplossingen vinden van een polynoomvergelijking in gehele getallen of breuken is één van de oudste wiskundige kaskrakers. Gunther Cornelissen hield hierover een voordracht op de Nationale Wiskunde Dagen 2004 (PDF).

Wat te bewijzen is (29)

M. Kindt

'Je hebt wel eens zien tennissen. De bal maakt een boog door de lucht. Dat gebeurt bij andere sporten ook wel! Kun je zo’n boog tekenen met een rechte liniaal?' (PDF).

Boekbespreking

S. Oortwijn

Algebra en applets, leren onderwijzen van P. Boon en P. Drijvers

Permutaties en Combinaties

B. van de Rotten & H. Schalk

In dit artikel beschrijven Bart van de Rotten en Herman Schalk hun ervaringen met een experiment waarin leerlingen in groepen een hoofdstuk doorwerken en de leerstof aan elkaar presenteren (PDF).

'Heb de natuur lief'

E. Wijdeveld

Op het tiende symposium van de Historische Kring Reken- en Wiskunde Onderwijs 'Van Oude maten en het Nieuwe meten' hield Edu Wijdeveld een voordracht over Marcel Minnaert. 'Er dient een directe relatie gelegd te worden tussen het vakonderwijs en het dagelijkse leven', zei Minnaert. In 1923... (PDF).

[an error occurred while processing this directive]