[an error occurred while processing this directive]
In Duitsland leeft PISA vanwege de dramatische resultaten van drie jaar geleden veel meer dan in Nederland. Reden om de voorzitter van het Duitse PISA-team voor wiskunde, Michael Neubrand, te vragen om zijn licht te laten schijnen op de resultaten van PISA 2003 (PDF).
Een van de domeinen van PISA is 'onzekerheid'. Vragen in dat domein gaan onder andere over de interpretatie van getallen in de kansrekening. Dat de interpretatie van '1 op de 342 miljoen' over zeer serieuze zaken kan gaan, laten de auteurs zien in hun analyse van het toeval in het geruchtmakend proces tegen Lucy de B (PDF).
Tsu is het Japanse woord voor haven en nami betekent grote golf. Sinds december j.l. kent iedereen het woord. De voortplanting van zo'n tsunami blijkt te beschrijven te zijn met behulp van een Korteweg - de Vries differentiaalvergelijking. Johan van de Leur gaf er op de afgelopen NWD een voordracht over (PDF).
Hoe weet je als sectie wiskunde op een school of je kwaliteit levert? Het pilotproject 'Vakspecifieke Kwaliteitszorg' is begonnen met het ontwikkelen van een systeem om dit te bepalen. Truus Dekker schetst dit begin en nodigt u uit om met uw sectie aan dit project mee te werken (PDF).
Oplossingen vinden van een polynoomvergelijking in gehele getallen of breuken is één van de oudste wiskundige kaskrakers. Gunther Cornelissen hield hierover een voordracht op de Nationale Wiskunde Dagen 2004 (PDF).
'Je hebt wel eens zien tennissen. De bal maakt een boog door de lucht. Dat gebeurt bij andere sporten ook wel! Kun je zo’n boog tekenen met een rechte liniaal?' (PDF).
Algebra en applets, leren onderwijzen van P. Boon en P. Drijvers
In dit artikel beschrijven Bart van de Rotten en Herman Schalk hun ervaringen met een experiment waarin leerlingen in groepen een hoofdstuk doorwerken en de leerstof aan elkaar presenteren (PDF).
Op het tiende symposium van de Historische Kring Reken- en Wiskunde Onderwijs 'Van Oude maten en het Nieuwe meten' hield Edu Wijdeveld een voordracht over Marcel Minnaert. 'Er dient een directe relatie gelegd te worden tussen het vakonderwijs en het dagelijkse leven', zei Minnaert. In 1923... (PDF).