[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 24-3, maart 2005

PISA 2003

K. Lagerwaard & G. Limpens

In december zijn de resultaten van het Programme for International Student Assessment, PISA, bekendgemaakt. Wat, wie en hoe wordt getoetst en hoe kunnen we de resultaten interpreteren? Kees Lagerwaard en Ger Limpens van het CITO leiden u rond door PISA (PDF).

Lessen in misleiding

K. Kaspers

In het kader van de rubriek Gewoon een leuke les vertelt Kim Kaspers over haar lessen in misleiding. Als je weet hoe eenvoudig het is iemand te misleiden, weet je ook hoe eenvoudig je zelf misleid kan worden... (PDF).

Katjes, kralen en kettingen

A. Goddijn

Drie nieuwe opgaven en een reactie op een oude. Ofwel: de recreatierubriek van Aad Goddijn (PDF).

De volgende ochtend

R. van Oord

Rob van Oord wordt wakker. Het is de zondag na NWD 11 en hij vindt de hotelkamersleutelkaart in zijn zak. Snel schrijft hij een brief naar de organisatie (PDF).

Lifelong Mathematics Education

M. van Groenestijn

Mieke van Groenestijn bespreekt het hoofdstuk Lifelong Mathematics Education van Gail FitzSimons, Diana Coben en John O’Donoghue uit het Second International Handbook of Mathematics Education (PDF).

Intuïties en intuïtieve regels: Interpretatiekader voor fouten van leerlingen?

W. Van Dooren, D. De Bock & L. Verschaffel

Dit is het tweede deel van een artikel over het onderzoek van Wim van Dooren, Dirk de Bock en Lieven Verschaffel naar de rol van intuïties bij het leren van wiskunde. Deel een is verschenen in het vorige nummer van de Nieuwe Wiskrant (PDF).

Hoe gecijferd is een basisberoepsgerichte leerling in het VMBO?

K. Hoogland

Laat een basisberoepsgerichte leerling de PISA-opgaven maken en het resultaat zal waarschijnlijk aan de onderkant van het gemiddelde liggen. Zijn deze leerlingen dan ongecijferd? Integendeel, volgens Kees Hoogland. Als je maar op zoek gaat naar het juiste: de gecijferdheidscompetenties. Meer gebaren dan woorden... (PDF).

Wat te bewijzen is (28)

M. Kindt

Het bijzondere getal 28 (PDF).

Wiskunde om gecijferd van te worden

J. de Lange

Welke wiskunde moet je doen om wiskundig geletterd te worden? Dat hangt er vanaf hoe en hoe breed je wiskundige geletterdheid wil definiëren. Dat het veel meer is dan alleen letterrekenen, laat Jan de Lange zien in een tweedelig artikel. In dit eerste deel wordt het werkterrein verkend: vier categorieën met ieder hun eigen specifieke geletterdheid (PDF).

[an error occurred while processing this directive]