[an error occurred while processing this directive]
In december zijn de resultaten van het Programme for International Student Assessment, PISA, bekendgemaakt. Wat, wie en hoe wordt getoetst en hoe kunnen we de resultaten interpreteren? Kees Lagerwaard en Ger Limpens van het CITO leiden u rond door PISA (PDF).
In het kader van de rubriek Gewoon een leuke les vertelt Kim Kaspers over haar lessen in misleiding. Als je weet hoe eenvoudig het is iemand te misleiden, weet je ook hoe eenvoudig je zelf misleid kan worden... (PDF).
Drie nieuwe opgaven en een reactie op een oude. Ofwel: de recreatierubriek van Aad Goddijn (PDF).
Rob van Oord wordt wakker. Het is de zondag na NWD 11 en hij vindt de hotelkamersleutelkaart in zijn zak. Snel schrijft hij een brief naar de organisatie (PDF).
Mieke van Groenestijn bespreekt het hoofdstuk Lifelong Mathematics Education van Gail FitzSimons, Diana Coben en John O’Donoghue uit het Second International Handbook of Mathematics Education (PDF).
W. Van Dooren, D. De Bock & L. Verschaffel
Dit is het tweede deel van een artikel over het onderzoek van Wim van Dooren, Dirk de Bock en Lieven Verschaffel naar de rol van intuïties bij het leren van wiskunde. Deel een is verschenen in het vorige nummer van de Nieuwe Wiskrant (PDF).
Laat een basisberoepsgerichte leerling de PISA-opgaven maken en het resultaat zal waarschijnlijk aan de onderkant van het gemiddelde liggen. Zijn deze leerlingen dan ongecijferd? Integendeel, volgens Kees Hoogland. Als je maar op zoek gaat naar het juiste: de gecijferdheidscompetenties. Meer gebaren dan woorden... (PDF).
Het bijzondere getal 28 (PDF).
Welke wiskunde moet je doen om wiskundig geletterd te worden? Dat hangt er vanaf hoe en hoe breed je wiskundige geletterdheid wil definiëren. Dat het veel meer is dan alleen letterrekenen, laat Jan de Lange zien in een tweedelig artikel. In dit eerste deel wordt het werkterrein verkend: vier categorieën met ieder hun eigen specifieke geletterdheid (PDF).