Werkgroep 48: Voor de Verandering …:
Vier manieren om de wisselwerking tussen contexten en concepten vorm te geven

L. Bruning en B. Michels

De wisselwerking tussen concepten en contexten vormt de kern van de bètavernieuwing, waaraan pilotscholen en vernieuwingscommissies de afgelopen jaren hard en enthousiast hebben gewerkt. De vernieuwingscommissies hebben de ervaringen van de pilots gebruikt om de concept-examenprogramma's bij te stellen. Nu is het aan het ministerie van OCW om op basis van adviezen en evaluaties af te wegen of en hoe de bètavernieuwing wordt ingevoerd. Een spannende tijd breekt aan. Wat gaat de minister besluiten? Hoe bereiden u en uw collega's zich op school voor op de bètavernieuwing?
Examenprogramma's schrijven voor wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Docenten en scholen kiezen hoe leerlingen natuurkunde, scheikunde en biologie leren. De keus voor lesmateriaal speelt daarbij een belangrijke rol. De wisselwerking tussen concepten en contexten kan op verschillende manieren worden uitgewerkt in materialen en lessen. In deze werkgroep presenteren we een model-in-wording, waarin vier manieren worden onderscheiden, om de wisselwerking tussen concepten en contexten uit te werken in lesmaterialen. Aan de hand van een analyse-instrument bekijken we verschillende voorbeeldmodules uit de pilots en van NLT om te zien hoe deze verschillende uitwerkingen in de materialen terug te vinden zijn. Ook gaan we in op de praktische vraag: welke uitwerking is het meest geschikt voor welke situatie?
De werkgroep sluit aan op de parallellezing van zaterdagmorgen ‘de wisselwerking tussen contexten en concepten’. De informatie uit de werkgroep en/of lezing kunt u gebruiken als input voor een (vakoverstijgend) sectie-overleg, met als thema ‘bètavakvernieuwing met contexten en concepten’.