Werkgroep 3: De didactiek van vandaag

K. Hooyman

Iederwijs is opgeheven en niemand praat meer over het studiehuis. Zelfstandig leren blijkt toch niet het ideale onderwijs en voor natuurkunde blijk je toch echt een docent nodig te hebben. De slinger in het onderwijs beweegt de andere kant op, maar we willen natuurlijk ook niet terug naar de situatie waarbij de docent de hele les volpraat. Wat doen natuurkundedocenten vandaag de dag in de natuurkundeles? Wat is didactiek van vandaag?
De meeste lesmethoden bieden weinig houvast voor docenten. Ze steunen nog vaak op een docent die eerst de theorie moet uitleggen voordat de leerlingen aan de opdrachten gaan werken. Op het St. Bonifatiuscollege is de laatste tien jaar veel lesmateriaal ontwikkeld waarbij de leerlingen en de docent samen op ‘ontdekkingreis’ gaan in de wereld van de natuurkunde. Lesactiviteiten die gericht zijn op onderzoeken en ontdekken. Waarbij leerlingen zoveel mogelijk worden uitgedaagd om zelf uit te vinden wat er aan de hand is en waarbij de docent hen af en toe helpt met een stap in de goede richting.
In de presentatie komen verschillende inspirerende voorbeelden aan bod. Bovendien zal er lesmateriaal beschikbaar worden gesteld.