De wisselwerking tussen contexten en concepten

B.I. Michels en L. Bruning
SLO

Op een conferentie met als thema 'de canon van de natuurkundedidactiek', kan, anno 2010, de context-concept benadering niet ontbreken. In deze lezing gaan we in op de achtergronden van deze didactiek: wat houdt de context-concept benadering (of is het toch concept-context benadering) in? Is er sprake van één benadering, of eerder van een spectrum van verschillende benaderingen? Waarom is het didactisch gezien belangrijk om aandacht te besteden aan de wisselwerking tussen contexten en concepten? Blijkt dat ook uit literatuur? En hoe past de huidige aandacht voor deze benadering in een historisch en internationaal perspectief?
Uiteraard gaan we ook in op de rol van de context-concept benadering in de huidige vakvernieuwingen bij natuurkunde, scheikunde en biologie. Hoe interpreteren de verschillende commissies deze kern van de vernieuwing? Hoe is het in het natuurkunde-examenprogramma uitgewerkt?

Ten slotte gaan we in op de vraag hoe je als docent in je lessen hiermee om kunt gaan. We laten zien dat het voorschrijven van de wisselwerking tussen contexten en concepten niet leidt tot één verplichte didactiek, maar dat een breed scala aan uitwerkingen mogelijk blijft. Hiervoor presenteren we een kader met vier verschillende modeluitwerkingen van de wisselwerking tussen contexten en concepten.
De informatie uit de lezing (en/of werkgroep 48), kunt u gebruiken als input voor een (vakoverstijgend) sectie-overleg, met als thema 'bètavakvernieuwing met contexten en concepten'.