Krasloten
Voorronde Wiskunde A-lympiade 1997-1998
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  679 views  |  Home  |  

De activiteit

Krasloten

Krasloten zijn in de mode. Het heeft wel iets: door simpelweg het juiste vakje open te krassen, kras je jezelf tot miljonair. Al krassend heb je het gevoel dat je werkt aan je eigen geluk. Er zijn verschillende krassystemen. De Nederlandse Spoorwegen hadden in het voorjaar een kraslotenactie. Bij de aankoop van een kop koffie kreeg je een kraslot met drie vakjes. Je mocht er twee openkrassen. Had je twee vlaggetjes met een S erop open gekrast, dan mocht je gratis met de Stena-Line van Hoek van Holland naar Harwich en weer terug. Kraste je twee kopjes open, dan kreeg je nog een kopje koffie. Bij drie opengekraste vakjes was het lot ongeldig. Bij andere krassystemen kun je bij ieder volgend hokje dat je openkrast meer geld verdienen, totdat je een hokje met een kruis hebt gekrast. Dan ben je alles weer kwijt. Hier wordt natuurlijk handig ingespeeld op de hebzucht van de krasser.

Analyseer een krasloten-actie. Bedenk een andere (betere, leukere, sensationelere) kraslotenactie voor de bewuste ondernemer. De actie moet in ieder geval aan de voorwaarden van de ondernemer voldoen: Hoofdprijs minstens f 100,-. Totale prijzenbedrag niet meer dan 2% van de omzet. De ondernemer staat open voor alternatieven. Je mag dus best een heel ander systeem ontwerpen. Laat zien dat je ontwerp voldoet aan de eisen van de ondernemer. Geef ook aan waarom je denkt dat jouw systeem beter is.


Bron

Achtergrondinformatie

Wiskunde A-lympiade

De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiƫle rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken.

Wiskunde in teams
Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd.


Wiskunde in teams website
Leren toepassen van het geleerde
De opdracht is zo ontworpen dat:
  • het probleem in een niet-wiskundige context wordt aangeboden zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep;
  • de opdracht mogelijkheden biedt voor proberen, analyseren, redeneren, rekenen en ontwerpen;
  • de opdracht voldoende authentiek is zonder te complex te zijn. De leerlingen kunnen in het laatste deel een rol aannemen (die van adviseur aan de schooldirectie). Tegelijkertijd is de wiskunde voldoende herkenbaar.
Bij de beoordeling kan onder andere gelet worden op:
  • de leesbaarheid en de duidelijkheid van de eindopdrachten;
  • de volledigheid van het werk;
  • het gebruik van wiskunde;
  • de gebruikte argumentatie en de verantwoording van gemaakte keuzes;
  • de manier van presenteren: o.a. de vorm, leesbaarheid, structuur, gebruik en functie van bijlagen;
  • De (wiskundige) creativiteit in de uitwerkingen van de opdrachten.



  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wiskunde A-lympiade  |