Liften
Voorronde Wiskunde A-lympiade 1995-1996
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  914 views  |  Home  |  

De activiteit

Liften

In 1995 betrekt een groot bedrijf, met 1200 werknemers, een nieuw kantoorpand. Het kantoorpand is een gebouw van 21 verdiepingen: begane grond en de verdiepingen 1 tot en met 20.
In de eerste weken blijkt dat 's ochtends bij het binnenkomen grote problemen ontstaan bij de liften. Na enkele weken besluit de directie een 'elevator supervisor' aan te stellen om de mensenstroom van aankomende werknemers 's ochtends wat meer in goede banen te leiden. De supervisor krijgt de opdracht om maatregelen te nemen die de verwerking van de stroom werknemers soepeler doen verlopen. Stel je voor dat jullie supervisor zijn. Schrijf een advies voor de directie waarin je een aantal voorstellen doet om de stroom soepeler te laten verlopen. Ondersteun je advies met berekeningen en argumenten en verantwoord de gemaakte aannames. Een onderdeel van je advies dient ook een voorbeeldmemo te zijn, waarin je de werknemers op de hoogte stelt van de voorgestelde maatregelen en uitlegt wat de maatregelen voor hen inhouden. Maak ook een keuze of je met de volgende zaken rekening wilt houden: De werknemers willen niet al teveel betutteld worden en willen ook geen heel ingewikkelde regeling, maar ze willen snel op hun verdieping aankomen. De directie zetelt op de 15e verdieping en wil het liefst in het voorstel een voorkeursbehandeling krijgen.


Bron

Achtergrondinformatie

Wiskunde A-lympiade

De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiƫle rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken.

Wiskunde in teams
Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd.


Wiskunde in teams website
Leren toepassen van het geleerde
De opdracht is zo ontworpen dat:
  • het probleem in een niet-wiskundige context wordt aangeboden zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep;
  • de opdracht mogelijkheden biedt voor proberen, analyseren, redeneren, rekenen en ontwerpen;
  • de opdracht voldoende authentiek is zonder te complex te zijn. De leerlingen kunnen in het laatste deel een rol aannemen (die van adviseur aan de schooldirectie). Tegelijkertijd is de wiskunde voldoende herkenbaar.
Bij de beoordeling kan onder andere gelet worden op:
  • de leesbaarheid en de duidelijkheid van de eindopdrachten;
  • de volledigheid van het werk;
  • het gebruik van wiskunde;
  • de gebruikte argumentatie en de verantwoording van gemaakte keuzes;
  • de manier van presenteren: o.a. de vorm, leesbaarheid, structuur, gebruik en functie van bijlagen;
  • De (wiskundige) creativiteit in de uitwerkingen van de opdrachten.



  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wiskunde A-lympiade  |