Minnaertprijs
Vanaf 1987 wordt tijdens de WND-conferentie de Minnaertprijs uitgereikt. Het doel van deze Minnaertprijs is het publiekelijk tot uitdrukking brengen van de waardering voor de verdiensten van de laureaat voor de ontwikkeling van het vak natuurkunde in het voortgezet onderwijs gedurende een reeks van jaren.
De Minnaertprijs bestaat uit een beeldje, de Minnaerttrofee gemaakt door kunstenaar Adri de Waard, een oorkonde en een geldbedrag.
Het bestuur van de werkgroep heeft besloten de voordracht van de jury over te nemen. De jury bestond dit jaar uit Marc Beddegenoodts, pedagogisch begeleider fysica/natuurweten-schappen voor leraren secundair onderwijs in België, Gerrit Kuik, practicumdocent bij de sectie natuurkundepractica van de afdeling natuur- en sterrenkunde van de Vrije Universiteit te Amsterdam en Lieke Heimel, docent Natuurkunde en zelf winnares in 2003 van de Minnaert-prijs.
Het bestuur dankt de juryleden hartelijk voor het uitstekende werk dat ze in hun vrije tijd verricht hebben.
En dan nu de winnaar: de Winnaar van de Minnaertprijs 2013 is Dick Hoekzema.
Ik citeer uit het juryrapport:
"Het Project Moderne Natuurkunde (PMN) als samenwerkingsproject van de universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht. Het doel was een nieuwe toepassing voor het VWO- domein Moderne Natuurkunde te ontwerpen. In leerjaar 1997-1998 is een proef gedaan en in 2000 is PMN gestart onder de bezielende inzet van Dick Hoekzema. Vanaf het prille begin heeft hij niet versaagd om
- de barrières te slechten - zowel bij docenten als bij leerlingen - die de overdracht van deze natuurkundige inzichten en vaardigheden zouden kunnen belemmeren; Dick Hoekzema heeft met veel kennis, kunde en vooral geduld steeds weer getracht de stof uit te leggen en op grond van ervaringen de syllabus aan te passen opdat docenten en leerlingen hun enthousiasme behielden voor deze toch nieuwe en daarmee lastige stof;
- onderzoek te doen, mede door overleg met aan het project deelnemende docenten, naar de effectiviteit van vakdidactische benaderingswijzen;
- nieuwe leerstofgebieden en vakdidactische methoden te ontwikkelen: de syllabus opzetten en aanpassen door naar ervaringen te luisteren en te overleggen met een steeds groter wordende groep docenten;
- natuurkundedocenten te enthousiasmeren voor de verdere ontwikkeling van het natuurkundeonderwijs: de bijeenkomsten werden zeker als zodanig ervaren, ook nadat er geen enkele facilitering meer voor deelnemende docenten was werkte het (mede door Dick Hoekzema opgewekte) enthousiasme van deelnemende docenten aanstekelijk;
- de opleiding van docenten natuurkunde mogelijk te maken: in regelmatige bijeenkomsten werd onder zijn leiding de syllabus besproken, aangepast aan ervaringen met leerlingen; onder leiding van Dick Hoekzema ontwikkelden docenten in de reiscommissie vaardigheden door in overleg met onderzoekers een inhoudelijke invulling van bezoeken aan onderzoekinstellingen vast te leggen. Voor veel docenten zijn deze reizen een unieke mogelijkheid om onderzoeksinstellingen te bezoeken;
- de ontwikkeling van examenprogramma en leerplannen met een baanbrekend karakter te stimuleren: grote delen van PMN zijn in het nieuwe natuurkundeprogramma VWO opgenomen en andere delen zijn uitgewerkt als module voor het vak NLT; de 'toetscommissie' ontwikkelde onder zijn leiding uitermate bruikbare schoolonderzoeken. Voor deelnemende scholen werd door het CITO het Centraal Examen aangepast;
- het uitdragen van vernieuwende ideeën: schoolonderzoeken landelijk gereguleerd afnemen en bovenal reizen organiseren die zowel voor leerlingen als docenten een unieke mogelijkheid boden. De PMN excursies zijn behouden. Dankzij inzet en het enthousiasme van Dick Hoekzema is FOM bereid bevonden financieel garant te staan voor het excursieprogramma en voert het bureau van de NNV de administratie van de PMN excursies die nu open staan voor vwo leerlingen van alle VO scholen in Nederland. Dick Hoekzema geeft nog steeds leiding aan de reiscommissie die de logistiek en inhoudelijke invulling van de bezoeken aan onderzoeksinstituten afhandelt.
Natuurlijk heeft Dick Hoekzema dit niet alleen gedaan. Velen zullen in een toekenning van de prijs aan Dick Hoekzema zich ook gewaardeerd voelen voor hun bijdrage aan PMN, erkennend dat zonder de stimulerende leiding van Dick Hoekzema zij niet met zoveel plezier hadden deelgenomen en hun leerlingen voorwaar iets bijzonders konden meegeven."
Einde citaat uit het juryrapport.
Namens het bestuur van de werkgroep, hartelijk gefeliciteerd met deze prijs.
Frank Budding, voorzitter WND
Presentatie
Artikel
Artikelen Hoekzema
Foto's