Opening

Dames en heren,

Hartelijk welkom op de 47e WND-conferentie hier in de Leeuwenhorst. Een speciaal welkom voor de sprekers en werkgroepleiders. En natuurlijk zijn we blij weer zoveel deelnemers uit Vlaanderen in ons midden te hebben.

Net als de afgelopen jaren, wil ik beginnen met eerst 2 verzoeken te doen. De mobiele telefoon: wilt u alstublieft minstens de ringtone uitschakelen en uw mobieltje niet gebruiken tijdens lezingen, werkgroepen, in het restaurant en tijdens de afsluiting. Het 2e verzoek heeft te maken met het feit dat we weer met zo'n 580 deelnemers hier aanwezig zijn. Wilt u daarom steeds aanschuiven en geen stoelen overslaan bij het gaan zitten. Om iedereen een zitplaats op een stoel te laten krijgen, hebben we gewoonweg alle stoelen nodig. En anders moeten er deelnemers blijven staan.

Zoals gezegd hebben we 580 deelnemers hier. Maar we hebben ook nog een aantal liefhebbers op een wachtlijst staan. Voor de niet leden hier aanwezig: u kunt voor komende jaren uw kans om hier weer als deelnemer aanwezig te kunnen zijn vergroten door lid te worden. Meld u gedurende de conferentie even bij Wilma aan onze WND-balie.

Bij de keuze van het conferentiethema hebben we de traditie om het ene jaar een Fysisch onderwerp en het andere jaar een Didactisch thema te kiezen. Vorig jaar hadden we BijNa, bijscholing Natuurkunde, dus dit jaar is een didactisch thema aan de beurt.

Het thema van deze conferentie 'De Toets Getoetst' hebben we gekozen om aan te geven dat we aandacht willen besteden aan toetsing en evaluatie.

In ons leven worden we vanaf vrijwel het begin tot het eind getoetst en krijgen we te maken met evaluaties. Dat begint zo'n 5 minuten na onze geboorte met de APGAR-score. Daarna de groeitempo's bij het consultatiebureau, de CITO-toetsen, rapportcijfers, eindexamen, tentamens en zelfs na onze dood komen we terecht in de sterftetafels waarmee levensverzekeringsmaatschappijen hun premie berekenen.

Toetsing is een wezenlijk onderdeel van het onderwijsleerproces. Toch hebben vele docenten moeite met het construeren van toetsen, de voorbereiding van de leerlingen op een toets en een effectieve nabespreking van een toets. Onderzoek heeft uitgewezen dat docenten die toetsvaardig zijn sterk bijdragen aan een hogere leeropbrengst. En daarmee komen we op een andere betekenis van toetsing, namelijk toetsing en evalueren van de lessen, van het onderwijs als proces. Daarom hebben we een vanmiddag een plenaire lezing over toetsen en morgen een plenaire lezing over inspectietoezicht. Want ook bij een inspectiebezoek vindt toetsing en evaluatie plaats.

Zoals gebruikelijk, hebben we een conferentievoorzitter. Dit jaar is dat Jacqueline Hellemans, emeritus hoogleraar Natuurkundedidactiek in Leuven en gedurende vele jaren was zij bestuurslid bij onze werkgroep. In Vlaanderen is ze lange tijd ook binnen Velewe, de zustervereniging van de NVON, actief geweest. En ze was betrokken bij de Vlaamse Natuurkunde Olympiades. Op onze WND-conferenties heeft zij een aantal lezingen verzorgd. Inhoudelijk en organisatorisch beschikt Jacqueline Hellemans dus over voldoende ervaring.
Jacky, ik draag het voorzitterschap met een gerust hart aan je over.

Dank u wel.


Frank Budding, voorzitter WND

Presentatie conferentievoorzitter Jacqueline Hellemans

Foto's