[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 31-2, december 2011

De complexe rekencilinder

R. Biel

Complexe getallen staan weer vaker op het 'menu' van de VWO-scholier, met name bij wiskunde D. Maar hoe kunnen we ons de vermenigvuldiging ervan voorstellen? Een intrigerend instrument blijkt het complex analogon van de goede oude rekenliniaal te zijn. Rik Biel licht een tip van de sluier op. Bij dit artikel (PDF) treft u tevens online een bijlage met wiskundige achtergronden aan (PDF) evenals een kleurenversie van de illustratie van de rekencilinder (PDF).

De wraak van de juf

M. Lambriex

Bij wiskunde D van het VWO heeft de docent geen last van de 'hete adem' van het centraal examen en zijn er mogelijkheden om eigen initiatieven en invullingen de ruimte te geven. Onder een prikkelende titel doet Marianne Lambriex een geïnspireerd verslag van de manier waarop zij deze ruimte benut in haar lessen met ruimtelijke objecten. Bijlagen bij dit artikel: de beide inleveropdrachten als pdf: de 3D-opdracht, en de arbelos-opdracht. De uitwerkingen zijn op te vragen bij de auteur. (PDF artikel)

Wiskunde A doe je in de DWO met GeoGebra

H. Hietbrink, M. de Hoog, S. Greefkens, E. Vuik & G. van der Waals

Auteurs van wiskundemethoden schrijven zelden over hun manier van werken. In dit artikel krijgen we echter een kijkje in de keuken van een aantal ontwerpers van Moderne Wiskunde, die hun methode aanvullen met activiteiten met Geogebra in de digitale wiskundeomgeving DWO. Opvallend is dat ze juist ontwerpen voor wiskunde A en niet voor B, zoals misschien vanwege Geogebra te verwachten zou zijn. Online bijlage: Applets behorende bij Moderne Wiskunde van Noordhoff. (PDF artikel.)

Meetkunde in beweging

L. van den Broek & D. van den Hombergh

Met de vernieuwde wiskundecurricula van HAVO en VWO zal in 2015 ook het meetkundeprogramma voor VWO-wiskunde B veranderen. Om de haalbaarheid van het nieuwe programma te onderzoeken, is voorbeeldmatig lesmateriaal gemaakt en getest in de klas. In dit artikel lichten twee auteurs, Leon van den Broek en Dolf van den Hombergh, de geest van het nieuwe programma toe (PDF).

Wat te bewijzen is (55)

M. Kindt

In de vijfenvijftigste editie van Wat te bewijzen is neemt Martin Kindt ons mee in een verkenning van Fibonaccigetallen in de formule van Binet en in rechthoekige driehoeken waarvan de lengten van rechtshoekzijden twee opeenvolgende Fibonaccigetallen zijn (PDF).

Beweging, raaklijn, snelheid

A. Goddijn

Met de vernieuwde wiskundecurricula van HAVO en VWO zal in 2015 ook het meetkundeprogramma voor VWO-wiskunde B veranderen. Als achtergrond op de inhoud van dit nieuwe domein gaat Aad Goddijn in dit eerste deel van zijn verhaal dieper in op beweging, raaklijn en snelheid, in het bijzonder van de 'vliegende staaf' (PDF).

Een leuke les: hoeveel weegt mijn paard?

M. Abels

In deze aflevering van de rubriek Een leuke les vindt u een werkblad over het schatten van het gewicht van paarden. Mieke Abels, die dit materiaal ontwikkelt voor groene beroepsgerichte vakken, licht de opgave toe en geeft een indruk van het gebruik in de klas. Bijlage: werkblad als PDF.

Wat bedoelen ze toch met... denkactiviteiten?

P. Drijvers

In elke aflevering van de rubriek Wat bedoelen ze toch met... staat een spraakmakend begrip uit de wiskundedidactiek of de onderwijskunde centraal. In deze aflevering schrijft Paul Drijvers over denkactiviteiten. PDF en twee bijlagen: grafiek en GeoGebrabestand. (PDF artikel.)

Geachte redactie...

P. Vos

In reactie op Wat bedoelen ze toch met... realistisch? (Nieuwe Wiskrant, 31-1, september 2011) (PDF).

Kerstpuzzel (PDF)

[an error occurred while processing this directive]