Weten we hoeveel en wat we eten?
We horen te weten hoeveel energie ons eten heeft en wat gezond eten is
  |   Home  |   195 views   |  
  |   Over Mascil materialen  |  
Classroom materials,
motivating pupils for math and science


Beroepscontext

Ik wil worden...
voedingsspecialist, voedingsconsultant, analist, biochemicus
Hoe gerelateerd aan de beroepscontext?

Context
de opdracht is direct verbonden aan de beroepspraktijk en het dagelijks leven

Rol
leerlingen werken als voedingsspecialisten en consultants

Activiteit
leerlingen analyseren verschillende soorten voedsel en hun inhoud waarbij de nadruk ligt op culturele, professionele en omgevingsdimensies, zoals het gebruik van nationale gerechten van andere landen als voorbeeld

Product
het analyseren en optimaliseren van voeding in het dagelijks leven, het plannen van de dagelijkse voedingsconsumptie met aandacht voor energie, inhoud en kwaliteit
Samenvatting
Het is zeer belangrijk om antwoord te krijgen op de vraag hoeveel en wat we eten dus iedereen dient na te denken over de energiewaarde van voeding, en regels en structuur voor een gezond dieet. Daarnaast zou ook rekening gehouden moeten worden met de regionale en culturele verschillen, en de fysieke belasting. Met andere woorden, het gaat niet alleen om persoonlijke verantwoordelijkheid, er zijn ook nieuwe beroepen die zich richten op het optimaliseren van voeding. Op deze manier voegen nieuwe branches die zich bezighouden met analyse en toxicologie van voeding, bio-landbouw, en voedingsadvies zich bij de traditionele branches zoals de landbouw, voedingsindustrie, en biotechnologie. De leerlingen werken als professionals op het gebied van voedingsanalyse in een bedrijf/instituut welke zich richt op het optimaliseren van de kwantiteit en inhoud (kwaliteit) van voeding. Ze gebruiken berekeningsinstrumenten (toegankelijk via het internet) voor kwantitatieve analyse en voedingsportals (toegankelijk via het internet) voor kwalitatieve analyse van de voedingsproducten en het interpreteren van de resultaten van hun analyse vanuit het oogpunt van culturele verschillen, binnen de nationale, regionale of zelfs internationale context.



Documenten

Copyright/Creative Commons
Mascil partner: CZ  

Materialen zijn gepubliceerd onder de
CC BY-NC-SA 4.0 licentie.

Onderzoekend leren

Onderzoekend leren

- Exploreren
- Onderzoek opzetten
- Systematisch experimenteren
- Interpreteren en evalueren
- Communiceren

Discipline
- Wiskunde
- Biologie
- Natuurkunde
- Scheikunde
- NLT


Doelgroep
- Basisonderwijs
- Onderbouw voortgezet onderwijs
- Bovenbouw voortgezet onderwijs

Leeftijd
11-18

Omvang
min.