home
NVORWO ideeen
- Sabine Bakker, Stichting School, SBO de Watergeus Lelystad , Een praktische methode voor lln in het speciaal onderwijs, waar vooral gelet wordt op de dagelijkse rekenaspecten, geen kale sommen. Maar juist ook als ze niveau leerjaar 4 hebben, wel in aanraking komen met bijv. procenten/breuken/meten/meetkunde.
- Marije Beitschat, Bonifatiusschool, Spanbroek, Een doorgaande lijn mbt het rekenonderwijs aan plusleerlingen, waarbij er vanaf 1,2 en juist ook in 3/4 voldoende uitdaging geboden kan worden aan de intelligente/begaafde leerling (materialen, doelen, etc.)
- Mayke Burggraaff, De Odyssee, Utrecht , We willen een creatievere inzet van de methodes in gaan zitten door bij de diverse leerlijnen spellen materialen te zoeken. Rekenen moet weer leuk en uitdagen woden voor leerkracht en leerling.
- Mary Derks, BS Silvester Bernadette, Helmond, Het opzetten van structurele, regionale intervisie bijeenkomsten van rcr. Daarnaast een facebook groep oid oprichten om feedback, tips en adviezen van collega rcr te ontvangen
- Nienke Fermont, CBS de Burcht, Heerenveen, "Website bouwen waarin filmpjes komen met de verschillende strategieën per groep en onderdeel gerangschikt. Ik wil daarbij heel graag een koppeling met een grote databank waarin allerlei verschillende strategiefilmpjes staan. De school heeft dan alleen nog het filmpje naar de eigen website te slepen om tot een website op maat te komen voor alle scholen in heel Nederland. Nu zijn er al wel veel filmpjes te vinden, maar nooit op groep gesorteerd, nooit helemaal passend bij je school en al helemaal niet toegankelijk voor leerlingen! Voor onze school is dat wel belangrijk ivm portfoioleren. Ik ben al bezig met een website voor onze eigen school. Iedereen is superenthousiast. Vlgens mij ligt hier iets waar heel veel scholen wat mee kunnen.
- Wendy Jansen, Rehobothschool Loosdrecht , website, bijv. rekencoordinatoren.nl. Daar bijv. beleidsplannen opzetten. Artikelen etc. waar iedereen op kan reageren met theorie achtergronden.
- Ellen Keetelaar, Basisschool de Cirkel Gouda , Dynamische getallenlijn. Geen gewone getallenlijn, maar met zwarte kaartjes die je kunt kanten. Daarop afgewisseld 10 witte en 10 rode rondjes met diameter van 10 cm. Aan de ene kant met het getal, andere kant leeg. Lijkt op rood-witte kralenketting. Onwijs veel oefenmogelijkheden, om de gewone trad. getallenlijn af te bomen (tafels, buurgetallen)
- Janita Kramer, GBS de Planthof Emmeloord , Rekenbox voor groep 7/8 met rekemateriaal, inzetbaar bij vertaalcirkel, instructie en rekenspel
- Angela Landoulsi, Kindcentrum Caleidoscoop s-Hertogenbosch , Passende perspectieven nog verder uitwerken naar de praktijk van iedere dag. Maak het behapbaar voor de collega. Wij hebben dit n.a.v. het Cedin nog verder uitgewerkt voor Pluspunt en willen dit best met anderen delen )en hebben er heel wat uren in geinvesteerd)
- Annejan Mieras, Vrijeschool Widar Delft , "Rekenkistjes voor groep 1&2 (kleuters) adhv domeinen. Themakistjes waarin leerkrachten hun ideeen en materialen die ze ontwikkelen kunnen bewaren/verzamelen en zo overdraagbaar en herbruikbaar maken voor andere leerkrachten binnen de school. Z.g. groeikistjes voor de 5 rekendomeinen om de leerlingen mee te laten vereknnen, experimenten verbanden leggen etc.
- Desiree Offermans - van Diest, IKC de Triviant Stein , een set (invul)werkbladen voor kinderen met dyscalculie (en ernstige rekenrproblemen) die de leerlingen als hulpmiddel bijtoetsen (ook cito) kunnen gebruiken.
- Eida Osinga, Joost van den Vondelschool Amersfoort , Kubussen van 1 mm3, waar ook vloeistof in kan met ml-aanduiding er op. Om de stappen inzichtelijk te kunnen maken.
- Josine Paardekooper, obs De VOS Voorschoten , Plusleerlingen en uitvallers krijgen vaak extra aandacht. In mijn groep lijkt 't mij leuk om ook de basisleerlingen iets extra's te bieden. Daarom een kant en klaar circuit voor de hele groep, waarin rekenen centraal staat. Spelletjes zoals een knikkerbaan, techniekactiiteiten, bouwtekening maken, enz.
- Esther Pardoel, Salto Montessori school de Trinoom Eindhoven , Een netwerk voor en door alle rekencoordinatoren. Een vraagbaak voor allen, waarin uitwisseing van bijv. rekenbeleidsplannen aan elkaar mogelijk is
- Marieke Pompen, PCBS de Emmaschool Apeldoorn , Combineren van sport&onderwijs. Concept zoals by playing for succes. Dit kan alleen bij prof. clubs (voetbal) maar ook lokale sport/voetbalverenigingen zouden dit kunnen aanbieden (opdrachten als hoeveel m2 is het veld, enz.). Huiswerkbegeleiding in combinatie met sport.
- Patrick Smids, Salto Montessori school de Trinoom Eindhoven , Wij hebben behoefte aan een netwerk van rekenspecialisten. Ook een kader van een rekenbeleidspln zou heel erg kunnen helpen. Een taakbeschrijving/verantwoordelijkheden v. rekenspecialist
- Marjon Smit van Diepen, SKO West Friesland Opmeer , "Gooi als intro van een breukenles een campingbordje neer. Teken met een boardmarker de breuk. Benoem de stukken. Laat kinderen elkaar ook zo verrassen. Uitpoetsen en een nieuwe breuk gooien. Zo worden de lessen met breuken herkenbaar en leuk.
- Michelle Taverne, OBS de Optimist Lelystad , Voor begripsvorming complete bakken met materiaal (concreet materiaal, spellen) om de methode aan te vullen. Van grop 3 t/m groep 8 (op de verschillende domeinen/leerlijnen)
- Kirsten Wolde, obs de Heksenketel Assen , "Denkschriftje -> projectschriftje. 1 kant tekenpapier + 1 kant ruitjes