Docentenworkshops

Nieuw op deze derde Nationale Wiskunde Dagen is dat er workshops van docenten uit het voortgezet onderwijs in het programma zijn opgenomen. Een deskundige jury heeft twee bijdragen geselecteerd uit de inzendingen die binnen kwamen naar aanleiding van de oproep in de folder. De jury heeft richtlijnen voor de beoordeling geformuleerd en vervolgens gekozen:

De gulden snede

Drs. A.W. Boon

Christelijk Gymnasium Sorghvliet, Den Haag

Vrijdag 13.30-14.15 uur

De gulden snede, zelfs wel goddelijke snede genoemd, komen we niet in het wiskundeprogramma tegen. Toch hebben weinig wiskundige begrippen zoveel furore gemaakt, juist ook buiten de wiskunde. Men treft de gulden snede aan in de architectuur, maar ook in de vioolbouw; in het ontwerp van drukletters, maar ook in de moderne plastische chirurgie. Zij zit zelfs verstopt in de pinpas en het biljet van 50 gulden.

In onze ontdekkingsreis langs gouden driehoeken, gouden rechthoeken, pentagrammen en de gulden rij (van Fibonacci) zullen we speciaal aandacht geven aan mogelijkheden om het onderwerp in de klas aan te snijden. Voor deze workshop heeft u genoeg aan papier, potlood, geodriehoek en rekenmachine.

Wiskunde op je werk

Irene Dalm

Develsteincollege, lokatie Hendrik Ido Ambacht

Zaterdag 9.00-9.45 uur

De vraag tijdens de wiskundelessen `Waarvoor hebben we dit nodig?' zullen de meeste leraren wel gehoord hebben.

Om het antwoord op deze vraag meer inhoud te geven dan alleen maar een uitleg over de verschillende beroepen, kunt u in deze workshop kennis maken met opdrachten die leerlingen van een mavo-3 klas meegekregen hebben naar hun stageplaats.

De leerlingen hebben een week stage gelopen op een werkplek die ze zelf uitgekozen hebben. De opdrachten zijn per stageplaats gemaakt naar aanleiding van een bezoek en gesprek met de mensen aldaar, om zo opdrachten te maken die toegespitst zijn op de handelingen op het werk.

De opdrachten variëren van prijsvergelijking van reizen op een reisbureau tot het inslaan van handvaardigheidsmaterialen voor een activiteitenbegeleider.

De leerlingen hebben op deze manier gezien dat wiskunde niet alleen in de wiskundeles gebruikt wordt en het heeft ze tijdens hun stageweek wat houvast gegeven om dingen te vragen aan hun `werkgever'.





E-mail naar NWD
Copyright © 1997, Freudenthal instituut. All rights reserved.