Plenaire lezingen

Er staan vier plenaire lezingen op het programma. De buitenlandse sprekers zullen hun voordracht in het Engels houden. Alle plenaire lezingen vinden plaats in de Rotonde.

 

De statistische revolutie binnen het bedrijfsleven

Prof. dr. Ronald Does

IBIS UvA BV

Korteweg de Vries Instituut voor de Wiskunde, Universiteit van Amsterdam

vrijdag 11.15-12.00 uur

Statistiek is een wiskundige discipline die zich bezighoudt met het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens. Het vakgebied kreeg een belangrijke toepassing binnen het bedrijfsleven in de jaren twintig toen de moderne kwaliteitszorg, vanwege de massafabricage, haar intrede deed. De methode die toen is ontwikkeld, is bekend geworden onder de naam Statistische Procesbeheersing. Met name de Japanse bedrijven hebben veelvuldig gebruik gemaakt van deze aanpak. Het zorgde ervoor dat vele Westerse bedrijven in grote problemen kwamen, aangezien de Japanse producten zowel kwalitatief als prijstechnisch de voorkeur kregen van de consument. Aan de hand van praktijkvoorbeelden (o.a. ASM Lithography, Hollandse Signaalapparaten en Philips) wordt de aanpak kort toegelicht.

Het zal Sony-president Idei de nodige moeite hebben gekost om te erkennen dat de Japanse benadering om kwaliteit te verbeteren de grenzen van het haalbare heeft bereikt. In de Nikkei Sangyo van 11 december 1997 kondigde hij aan dat Sony in 1998 een nieuw statistisch verbeterprogramma ging opstarten onder de naam Zes Sigma. Met dit programma besparen met name de grote Amerikaanse bedrijven miljarden guldens per jaar. Ook dit programma zal worden toegelicht vanuit de praktische ervaring die is opgedaan bij General Electric Plastics te Bergen op Zoom en DAF Trucks te Eindhoven.

Het Instituut voor Bedrijfs- en Industriële Statistiek van de Universiteit van Amsterdam (IBIS UvA BV) heeft op grond van de ervaringen met beide programma's onlangs een geheel eigen methodiek ontwikkeld onder de naam `Zakelijk Verbeter Programma'. Dit programma is gebaseerd op een afgewogen doorsnede van de diverse kwalitatieve kwaliteitsprogramma's. Bij diverse vestigingen van Douwe Egberts wordt deze aanpak inmiddels geïntroduceerd.

De rol die de statisticus hierbij vervult zal worden beklemtoond. De toekomst voor statistici kan worden samengevat als uitstekend.

Het webadres van het Instituut voor Bedrijfs- en Industriële Statistiek is:

http://www.ibisuva.nl.

Lap, mijn laptop ligt er

Inge Verbruggen

Instituut Sancta Maria, Aarschot, België

vrijdag 14.45-15.30 uur

Ook in Vlaanderen is het wiskundeonderwijs sterk in beweging. Centraal staat daarbij het scheppen van didactische situaties waardoor een leerling geboeid raakt en blijft. Tegelijkertijd proberen vele leerkrachten de eigenheid van het vak wiskunde als `kunst om logisch te redeneren' centraal te stellen.

Daarbij wordt de laatste jaren de computer als hulpmiddel gebruikt. Als voorbeeld geven we een kleine demonstratie hoe lessen analytische meetkunde voor 14-jarigen met behulp van het softwarepakket Cabri kunnen worden ontwikkeld.

Het is aan de toeschouwer om te ontdekken of computers effectief een meerwaarde betekenen ...

The geometrical seaman: teaching geometry through the use of old instruments

Peter Ransom

University of Cambridge, Engeland

vrijdag 20.30-21.15 uur

The art of measurement is an integral part of the study of elementary geometry and trigonometry. This interactive cross-curricula session gives you the opportunity to engage in some practical geometrical activities for pupils of all ages.
It focuses on the hands on use of home-made (and school-made) replicas of old surveying and navigational instruments and how they can empower young people (12 to 16 year olds) in the study of practical and theoretical geometry.

Illustrated with examples of pupils' work I hope to give some ideas of how the Sea-Beggars' rich maritime association has been used by one English mathematics teacher in his classroom. It will help if participants bring a calculator, tape measure and their Dutch spirit (of adventure).

Worksheets will be available for participants to take away and use in their classrooms.
Rekenmachine en meetlint meebrengen!

 

`The Mathematical Muses' towards a creative teaching

Prof. Claudi Alsina

Universitat Politecnica de Catalunya, Barcelona, Spanje

zaterdag 11.45-12.30 uur

.

What do we know about the classical mathematical muses?

What happens when they are not in the classroom?

What can we do when the muses refuse to run our class?...

We will answer these questions facing some key issues about creative teaching and showing some beautiful examples for all educational levels.

At the end, all together, we will ring `A Pythagoras song'... and the audience will have the opportunity to see `the real mathematical muses'.

.

.

.

.