Achtergrondinformatie bij Vijf op een rij

Vijf op een rij is ontwikkeld op het Freudenthal instituut in het Wiskie project.

Beschrijving van het spel

Het beheersen van de tafels onder de tien is een basisvaardigheid die bij leerlingen vaak onvoldoende onderhouden is.
Dit programma is ontwikkeld om leerlingen snel te leren een juiste vermenigvuldiging te leren herkennen en om het "heen en weer" kunnen denken tussen de vermenigvuldiging en het antwoord.

Leerlingen zoeken bij een gegeven getal (het antwoord) een vermenigvuldiging, bijvoorbeeld: 42 = 6 x 7.
Dit is lastiger dan 6 x 7 uitrekenen, omdat ze in het laatste geval gebruik kunnen maken van bekende
buursommen (6 x 7 = 5 x 7 + 7).

Suggesties voor gebruik in de klas

HDoor het spel te spelen kunnen leerlingen een beeld opbouwen van het speelveld (het honderdvel)
Waar zitten de grote getallen, waar de kleine getallen, waar de kwadraten.

Dit programma kan goed gebruikt worden (bijvoorbeeld in groep 8 van de basisschool of in de brugklas) voor het extra oefenen van de tafels van 1 tot en met 10.

Spelen?

Wl je de applet Vijf op een rij spelen, klik dan hier.