Achtergrondinformatie bij Vijf op een rij
Vijf op een rij is ontwikkeld op het Freudenthal instituut in het Wiskie
project.
Beschrijving van het spel
Het beheersen van de tafels onder de tien is een basisvaardigheid die bij
leerlingen vaak onvoldoende onderhouden is.
Dit programma is ontwikkeld om leerlingen snel te leren een juiste
vermenigvuldiging te leren herkennen en om het "heen en weer" kunnen denken
tussen de vermenigvuldiging en het antwoord.
Leerlingen zoeken bij een gegeven getal (het antwoord) een vermenigvuldiging,
bijvoorbeeld: 42 = 6 x 7.
Dit is lastiger dan 6 x 7 uitrekenen, omdat ze in het laatste geval
gebruik kunnen maken van bekende
buursommen (6 x 7 = 5 x 7 + 7).
Suggesties voor gebruik in de klas
HDoor het spel te spelen kunnen leerlingen een beeld opbouwen van het speelveld
(het honderdvel)
Waar zitten de grote getallen, waar de kleine getallen, waar de kwadraten.
Dit programma kan goed gebruikt worden (bijvoorbeeld in groep 8 van
de basisschool of in de brugklas) voor het extra oefenen van de tafels
van 1 tot en met 10.
Spelen?
Wl je de applet Vijf op een rij spelen, klik dan hier.