Achtergrondinformatie bij de "Wiskie-applets"
De Java-applets Schatten, Oppervlakte, Flippospel, Grafieken, Bollen schieten,
Vijf op een rij,
Getallenfabriek en de Kapotte rekenmachine zijn bewerkingen van programma's
voor Windows
onder de naam Wiskie.
Wiskie is op het Freudenthal instituut ontwikkeld door Michiel Doorman
en Sieb Kemme.
De applets zijn geprogrammeerd door Petra van Oldengarm, Michiel Doorman
en Bert Ertman.
Basisvorming
De Wiskie-programma's zijn ontwikkeld voor de onderbouw van het voortgezet
onderwijs en zijn
bedoeld voor het oefenen van basisvaardigheden. Oefenen is van belang
omdat het:
-
kan bijdragen aan versteviging van begrip;
-
leerlingen het vertrouwen kan geven dat ze een bepaalde vaardigheid beheersen.
Met de computer is het mogelijk om op een speelse, uitdagende manier basisvaardigheden
te oefenen.
Speels dankzij het uiterlijk, de lage drempel en de feedback van de
programma's.
Uitdagend door snelle feedback, vormgeving en score.
Uitgangspunten van de Wiskie-programma's zijn:
-
zinvolle activiteiten (voor deze leerlingen);
-
het gegeven/de situatie waarin de wiskunde wordt aangeboden moet motiveren;
-
een stimulans tot verbetering moet aanwezig zijn;
-
lage instap;
-
1 a 2 lessen per programma (en/of voor buiten de les);
-
de programma's kunnen makkelijk in de lespraktijk worden ingepast;
-
de presentatie van de lesinhoud is op een speelse manier opgezet.
De Wiskie-programma's in de klas
De programma's zijn leerling-gestuurd.
Dit houdt in dat de leerling zelf de keuze kan maken op welk niveau
hij/zij een spel speelt.
De leerling wordt bijvoorbeeld niet door het programma naar een bepaald
onderdeel of een bepaalde
opgave gestuurd, omdat het programma vindt dat de leerling met dat
onderdeel extra hulp nodig heeft.
Het idee is dat het spel (met een score) zo is opgezet dat leerlingen
vanzelf het voor hun geschikte nivo
kiezen. In de praktijk blijken ze deze verantwoording goed aan te kunnen.
De meeste leerlingen werken
precies op het nivo waar ze op dat moment aan toe zijn, doordat een
te laag nivo snel verveelt of op een
hoger nivo soms meer punten te halen zijn.
Wiskie probeert het leerproces op een verstandige manier te sturen.