Achtergrondinformatie bij Grafieken
Grafieken is ontwikkeld op het Freudenthal instituut in het Wiskie
project.
Beschrijving van het spel
Het programma biedt opgaven waarin leerlingen aan de hand van grafische
voorstellingen (grafieken, cirkeldiagrammen, histogrammen e.d.) vragen
moeten beantwoorden.
In iedere opgave wordt door middel van het plaatje een context geboden.
De vragen gaan over de grafische voorstelling in termen van deze context.
Het gaat bij iedere vraag om het interpreteren van de grafische voorstelling.
Alle vragen zijn meerkeuze vragen en per opgave moeten er vier vragen
beantwoord worden.
Plaats in de basisvorming
Dit programma sluit aan bij de kerndoelen die het lezen en interpreteren
van grafieken in concrete situaties betreffen (kerndoelen 12 en 24).
Suggesties voor gebruik in de klas
U kunt de leerlingen een 'logboekje' laten bijhouden. Daarin schrijven
ze op:
-
welk spel ze gespeeld hebben,
-
welke score ze behaalden per spel,
-
de goede antwoorden (als die er zijn),
-
op welk niveau ze het spel gespeeld hebben,
-
wat ze moeilijk vonden of juist heel gemakkelijk,
-
welke fout ze vaak maakten en hoe dat kwam,
-
...
Het logboek kan gebruikt worden als voorbereiding op het klassegesprek.
Bovendien kunt u zo de leerlingen controleren op hun werk en leren
leerlingen om terug te kijken naar hun eigen aktiviteiten.
In een klassikale bespreking kunnen de volgende punten aan de orde
komen:
-
kenmerken van grafieken: helling, assen, uiterste waarden, nulpunten, buigpunten
-
problemen die leerlingen tegen kwamen
-
slimme vondsten om een antwoord te bepalen
-
verband tussen grafieken en tabellen
Spelen?
Wil je de applet Grafieken spelen, klik dan hier.