Achtergrondinformatie bij Grafieken

Grafieken is ontwikkeld op het Freudenthal instituut in het Wiskie project.

Beschrijving van het spel

Het programma biedt opgaven waarin leerlingen aan de hand van grafische voorstellingen (grafieken, cirkeldiagrammen, histogrammen e.d.) vragen moeten beantwoorden.
In iedere opgave wordt door middel van het plaatje een context geboden.
De vragen gaan over de grafische voorstelling in termen van deze context.
Het gaat bij iedere vraag om het interpreteren van de grafische voorstelling.
Alle vragen zijn meerkeuze vragen en per opgave moeten er vier vragen beantwoord worden.

Plaats in de basisvorming

Dit programma sluit aan bij de kerndoelen die het lezen en interpreteren van grafieken in concrete situaties betreffen (kerndoelen 12 en 24).

Suggesties voor gebruik in de klas

U kunt de leerlingen een 'logboekje' laten bijhouden. Daarin schrijven ze op: Het logboek kan gebruikt worden als voorbereiding op het klassegesprek.
Bovendien kunt u zo de leerlingen controleren op hun werk en leren leerlingen om terug te kijken naar hun eigen aktiviteiten.
In een klassikale bespreking kunnen de volgende punten aan de orde komen:

Spelen?

Wil je de applet Grafieken spelen, klik dan hier.