Achtergrondinformatie bij Bollen schieten

Bollen schieten is ontwikkeld op het Freudenthal instituut in het Wiskie project.

Beschrijving van het spel

Gegeven is een rooster met een punt op de verticale as van waaruit een pijl kan worden afgeschoten.
Het startpunt en de richting moeten worden ingevuld, met de muis of in het invulvak.
Na het invullen moet op de knop "schiet" worden gedrukt, de pijl wordt dan afgeschoten.
Daarna verschijnt de baan op het scherm die de pijl gevolgd heeft, de lijn waarvan de vergelijking is ingevuld.
Het doel is om zoveel mogelijk bollen per keer af te schieten.

Het spel kan op vier nivo's worden gespeeld en leerlingen spelen alleen of tegen elkaar.
Bij het tegen elkaar spelen is er nog de keuzemogelijkheid om alle bollen te schieten of alleen de bollen van je eigen kleur.
Dit laatste heeft als complicatie dat je de bollen van je tegenstander niet mag raken, anders ben je je beurt kwijt.
Dat is een bewuste keuze, omdat horizontaal schieten een aantrekkelijke strategie blijkt te zijn.
In deze situatie levert dat niet vaak punten op.
In het eerste nivo kun je ook de helling en de beginhoogte van de pijl bewegen.
Automatisch verandert dan de vergelijking mee.

Plaats in de basisvorming

Het programma Bollen schieten sluit aan bij het onderwerp lineaire verbanden van kerndoel 15:
Onderwerp: Lineaire verbanden, klas 2

Suggesties voor gebruik in de klas

Het eerste nivo kan ook goed worden gebruikt om nog eens kenmerken van lineaire vergelijkingen te illustreren.
Opgaven op dit nivo kunnen ook gebruikt worden om van tevoren eigenschappen van beginhoogte en hellingsgetal (negatieve en positieve richting) te ontdekken. Dit laatste moet dan wel klassikaal of begeleid gebeuren.

In een klassikale bespreking kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen:

Spelen?

Wil je de applet Bollen schieten spelen, klik dan hier.