Profiel Rekencoach
| 
 Dit is de definitie van ROC Nijmegen (van het intranet gekopieerd) 
De mbo rekencoach: 
- Is de informant, begeleider en adviseur van collega’s en      management op het gebied van rekenen
 
- heeft expertise op het terrein van de integrale ontwikkeling van      het rekenen van de studenten, zowel gedurende de opleiding als de      beroepspraktijkvorming.
 
- Is deskundig op het gebied van de referentieniveaus van de      commissie Meijerink en adviseert collega’s bij de invoering.
 
 
  
Taken: 
- Stimuleren van het rekenbewustzijn van de teams/clusters/domeinen      (dus ook vakdocenten)
 
- Ontwikkelingen op het gebied van kennis, methoden en didactiek      volgen en vertalen naar concrete rekeneisen 
 
- Zorg dragen voor een uniforme aanpak van rekenen bij rekendocenten      én vakdocenten
 
- Functioneel en ondersteunend rekenonderwijs uitzetten en ondersteunen
 
- Zorg dragen voor de koppeling van rekenvaardigheden en rekenen in      de beroepspraktijk zoals uitgewerkt in deel D van het KD.
 
 
  
  
 | 
 Bekwaamheidseisen van de mbo rekencoach: 
- Is in staat om een voortrekkersrol te vervullen, te overtuigen en te enthousiasmeren
 
- Ondersteunt op adequate wijze (vak) docenten en studieloopbaanbegeleiders bij het vormgeven van rekenontwikkelend beroepsonderwijs
 
- Geeft op bezielende wijze richting aan vernieuwingsprocessen rond rekenbeleid in de sector
 
- Beschikt over coachingsvaardigheden.
 
 
  
Inzet: 
- De taak van de rekencoach wordt binnen het team/cluster/domein of de sector uitgevoerd
 
- De rekencoach is bereid een scholingstraject te volgen om een gekwalificeerde rekencoach te worden
 
- De werkzaamheden worden uitgevoerd als taak. Omvang taak nader te bepalen.
 
 
  
  
 | 
 
Copyright 2010-2011 Freudenthal instituut