De inzendingen voor de themawedstrijd hebben te maken met het conferentiethema ‘Dat had je gedacht – leren denken in de natuurkunde’, in de breedste zin van het woord. Een jury van vakdidactici en docenten beoordeelt de inzendingen – zowel het leerlingen- als het docentenmateriaal – op kwaliteit en bruikbaarheid voor anderen.
Kim heeft materiaal voor zes spellen met grafieken ontworpen om met leerlingen te spelen. Leerlingen hebben vaak moeite om grafieken goed te duiden en te lezen. Met deze zes spellen wordt de leerling op verschillende manieren uitgedaagd om met elkaar meerdere concepten uit het examenprogramma van havo en vwo bovenbouw in grafieken toe te passen en te bediscussiëren. Leerlingen worden echt tot denken aangezet. Je moet hier inzicht hebben, en dat krijg je zo gestructureerd maar zelden voor elkaar. Juist leerlingen die normaal de strategie volgen “Ik zoek de juiste formule in de BiNaS en vul die dan in” zullen merken dat dat hier niet werkt en waarschijnlijk aangesproken worden door het spelelement.
We vinden het een eerste prijs waardig!
Freek heeft een serie lessen gemaakt om de leerlingen te leren onderzoek te doen en te laten nadenken over de Nature of Science. De nadruk ligt daarbij op diverse aspecten van onderzoek doen, maar het nadenken over wat je aan het doen bent komt met grote regelmaat duidelijk terug. Een hele leerlijn onderzoeken is het geworden, met een duidelijke docentenhandleiding.
Niet iedere docent wil hier zomaar tijd voor vrijmaken, verwachten we. Het aantal lessen dat je zo kunt besteden is groot. Als inspiratiebron voor docenten die het in hun lessen kunnen verweven is het mooi materiaal.
In een eenvoudige PowerPoint-presentatie laat Albert de leerlingen een onalledaags fenomeen zien. Ze worden uitgenodigd hier over na te denken en daarna met elkaar te bediscussiëren. Het materiaal nodigt duidelijk uit tot nadenken en laat goed zien dat nadenken goed is. Dat het toetsen van je gedachten aan anderen en het kritisch staan ten opzichte van je eigen idee en de ideeën van anderen noodzakelijk is, komt hier goed uit naar voren.
Voor de presentatie zelf is de missende docentenhandleiding niet erg. Wel is het nodig om met de leerlingen ook te kijken naar wat dit proces nu betekent voor wetenschap bedrijven. De werkvorm kost weinig tijd en kan eenvoudig met andere voorbeelden en fenomenen opnieuw worden gebruikt.
De volledige verzameling inzendingen voor de themawedstrijd staat hieronder. Het ingezonden materiaal is, inclusief het juryrapport voor elk van de inzendingen, via Verkenner te vinden in de map “Themawedstrijd” op deze verslag-DVD.
Albert Ballast Huib van Bergen Kim Blankendaal Lisa Frima Jeroen Grijsen Helene van Harten Cindy Mevis Marijn van Nijhuis Freek Pols Arjan Smit Patrick Walravens Rafal Wietsma |
Hoe laat je een kwartje vallen? Ontwerp en lancering van een papieren raketje Natuurkunde, zien, inzien en overzien van grafieken Tijdschrift over heelal maken Versnellingssensor van smartphone Groepstoets werkvorm Digitale gamification Proeven met P-O-E Onderzoeken en materialen Beweging in beeld Verdamping met merkwaardig effect Escape the classroom over examenstof |