Werkgroep 9: Lesmateriaal rond spraakherkenning en muziekinstrumenten

R.D.J. Vonk

Vanuit het AMSTEL Instituut is in het afgelopen jaar nieuw lesmateriaal ontwikkeld rond geluid. Hierbij hebben we ons met name gericht op spraakherkenning en muziekinstrumenten. Voor deze twee onderdelen zijn modules ontwikkeld die beide kwalitatief beginnen. Zonder rekenwerk maken leerlingen kennis met deze onderwerpen. In het tweede deel van de module, wanneer de leerlingen vertrouwd zijn met de werking van enkele instrumenten en het beeld van de geluidgrafieken, komen de kwantitatieve aspecten ruimschoots aan bod.
Tijdens de werkgroep laten we u kennis maken met een aantal van deze opdrachten. Hierbij maken we onder andere gebruik van leerlingproeven, demonstratieproeven, het freeware programma audacity en het meetpakket Coach (geluidmetingen, videometingen, simulaties). Een aantal opdrachten is volledig uitontwikkeld en getest in klassenverband, sommige andere opdrachten zijn nog halffabrikaat. We horen graag uw mening over dit materiaal.
Zie voor twee tipjes van de sluier http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=941590 en
http://www.sciencespace.nl/article/view.do?supportId=3940