Werkgroep 6: Liever interactiever!

G. De Meyer, L. Dendooven, K. D’haeseleer, B. Fonck, J van der Straeten en A. Vermeyen

Wilt u uw leerlingen (inter)actief laten meedenken over natuurkundige begrippen? Hoe stimuleert u uw studenten tot de vorming van een hypothese over wetenschappelijke problemen en vraagstukken? Op welke manier brengt u een wetenschappelijke discussie op gang in uw klas? Hoe brengt u natuurkundige thema’s aan op een aanschouwelijke en motiverende manier? En hoe verwerkt u dit alles via een originele, (inter)actieve en enthousiasmerende werkvorm in uw wetenschapsles?
Wij stellen u tijdens deze werkgroep `de interactieve powerpoint/kwis` voor als alternatieve werkvorm: ideaal voor het inleiden van natuurkundige begrippen, maar ook zeer geschikt voor het verwerken en/of evalueren van wetenschappelijke vraagstukken. Tijdens een actieve ‘kwis’ worden leerlingen gestimuleerd om een hypothese te vormen omtrent wetenschappelijke vraagstukken en deze individueel kenbaar te maken via stembakjes. Vervolgens wordt een wetenschappelijke discussie in kleine groepjes gestimuleerd, waarna opnieuw de mening van de leerlingen wordt gevraagd en de juiste oplossing wordt gedemonstreerd. Vanuit onze uitgebreide ervaring, merken wij dat het overleg in groepjes leidt tot een groter percentage juiste oplossingen, maar tevens de wetenschappelijke discussie en attitudes zoals onder andere luisteren naar elkaar, je mening uiten en verdedigen, correct gebruik van wetenschappelijke taal, … stimuleert. Bovendien worden tijdens de kwis ook veel demonstraties en hands-on experimenten aangeboden wat het leren nog meer aanschouwelijk en interactief maakt. Tijdens de werkgroep kun je aan den lijve ondervinden dat dit een zeer interactieve, enthousiasmerende werkvorm is, die, naast het bijbrengen van wetenschappelijke kennis, tevens werkt aan vakoverschrijdende en attitudegerelateerde eindtermen.