Werkgroep 4: SaLVO, de didactiek van het rekenen

K. Hooyman

Hebben uw leerlingen ook vaak problemen met eenvoudig rekenwerk, rekenen met procenten en het werken met formules? Grijpen uw leerlingen ook te snel naar een rekenmachine, of gebruiken ze steeds `driehoekjes` waar dat helemaal niet kan? In de didactiek is het rekenwerk vaak een ondergeschoven kindje. Met name voor de wat zwakkere leerlingen, die tegenwoordig in het NG-profiel vaak wiskunde A kiezen, kan een gezamenlijke aanpak van het rekenwerk door verschillende vakken veel opleveren.
Het lesmateriaal is er al. Het bestaat uit 14 modules voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en economie in klas 2 t/m 5 havo/vwo en is gratis beschikbaar via de website www.salvoproject.nl. Om het materiaal in school te gebruiken is een gezamenlijke aanpak in school nodig. SaLVO biedt scholen hulp bij het invoeringsproces met een informatiebijeenkomst en een startbijeenkomst. Die scholen krijgen dan ook toegang tot het docentenmateriaal op de website.
Scholen die al langer met SaLVO werken merken aan de examenresultaten dat de aanpak werkt. Rekenopgaven worden beter gemaakt en daarmee daalt ook het aantal onvoldoendes. Leerlingen geven aan: "Door SaLVO snap ik wat ik aan het doen ben." Die aanpak heeft het grootste effect bij leerlingen die wiskunde A volgen. Daarvoor werkt SaLVO nu aan twee modules voor havo-wiskunde A. De eerste module wordt dit schooljaar getest en zal tijdens de presentatie beschikbaar zijn.

Doelgroep: havo/vwo
Meer informatie op: http://www.salvoproject.nl
Aanmelden voor informatiebijeenkomst: science.salvo@uu.nl