Werkgroep 46: Digitale techniek met SIM-PL en CoachLab II+

B. Bruidegom

In onze huidige wereld hebben apparaten als kamerthermostaten, horloges etc., allemaal een digitale uitvoering gekregen. Maar de principes die aan de werking van deze apparaten ten grondslag liggen worden mondjesmaat onderwezen en het onderwijs hierover is niet meer ‘up to date’. De bestaande NLT-module ‘Digitale techniek’ vult een deel van deze lacune in en wordt momenteel flink aangepast. De module bestond grotendeels uit animaties en praktisch werk met ic’s. Helaas hebben moderne ic’s een dermate kleine behuizing dat de aansluitingen alleen door ‘professionals‘ gesoldeerd kunnen worden.
In de vernieuwde module wordt tijd besteedt aan het ontwerpen van schakelingen met gebruik van enkele regels uit de Boole-algebra. De schakeling wordt in virtuele vorm gerealiseerd m.b.v. componenten uit een grote componentenbibliotheek. De testfase vindt plaats door gebruik van gegenereerde testprogramma’s, waarheidstabellen en tijdvolgorde-diagrammen.
Om leerlingen ook een praktische component te bieden, worden sensoren en actuatoren door hen gemaakt of aangepast. Voorbeelden zijn een lichtsluis en een met LED’s gerealiseerde Disco-light. Deze zelf gemaakte ‘devices’ worden op een CoachLabII+ aangesloten. De aansturing ervan geschied door de ontworpen schakeling op het scherm van een PC.
Verder bevat de module tal van simulaties met een hoog gehalte ‘how things really work’. Een voorbeeld is een synchrone datatransmissielijn. Voor de simulatieomgeving en het aansturen van CoachLab wordt gebruik gemaakt van de SIM-PL simulatieomgeving. Deze auteursomgeving is zeer geschikt voor scholieren en goed te gebruiken bij profielwerkstukken.