Werkgroep 39: “Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons”, een studie naar attituden van 14 en 15 jarige havo/vwo leerlingen

M. Luub, P. Molenaar en E. van den Berg

Nog steeds zijn studiekeuzes voor natuurwetenschappen en techniek onder de maat. De overheid heeft zwaar geďnvesteerd in curriculuminitiatieven zoals NiNa en NLT om natuurwetenschappen aantrekkelijker te maken voor leerlingen. Maar is dat de oplossing?
Een studie naar attituden en zelfvertrouwen en perceptie van het belang van natuurwetenschap onder leerlingen van 2de en 3de klassen op twee havo/vwo scholen genereerde onder andere de volgende resultaten: attituden en zelfvertrouwen in natuurwetenschap waren relatief laag waarbij meisjes lager scoorden op zelfvertrouwen dan jongens. Niettemin wordt het belang van natuurwetenschap hoog beoordeeld. Zelfvertrouwen bleek de sterkste voorspeller te zijn van attitude vergeleken met andere variabelen zoals eigenschappen van lessen. Het zou wel eens belangrijker kunnen zijn leerlingen positieve ervaringen te geven met betrekking tot eigen prestaties dan veel te investeren in curriculumontwikkeling.
In de werkgroep worden resultaten in meer detail gepresenteerd. Vervolgens worden discussiegroepen gevormd rond relevante stellingen over leerlingattitude en zelfvertrouwen in natuurwetenschappen. Hoe zou je dat zelfvertrouwen kunnen vergroten zonder de natuurkunde te makkelijk te maken?