Werkgroep 38: Talentontwikkeling met Keuzeopdrachten Natuurkunde

T van der Valk en F. Meijer

In elke vwo-klas zitten wel enkele leerlingen die meer kunnen en willen dan er in (onder andere) de natuurkundeles aan hen wordt aangeboden. Dat kan tot gevolg hebben dat die leerlingen zich in de les vervelen, een slechte werkhouding ontwikkelen en hun interesse verliezen. Dat is niet nodig als hen meer uitdaging geboden wordt. Soms helpt het om hen ‘extra’ dingen te laten doen. Maar vaak werkt dat niet want “waarom zou ik dat doen? Wat levert het me op?”
Het Junior College Utrecht (zie www.uu.nl/jcu ) heeft in samenwerking met zijn partnerscholen een ‘didactiek van differentiatie’ ontwikkeld, die gebruik maakt van keuzeopdrachten. Er zijn herhalende opdrachten (examenleerstof wordt herhaald), verdiepende opdrachten (er wordt dieper ingegaan op examenleerstof) en verrijkende opdrachten (over leerstof die buiten het examenprogramma valt). De didactiek is dus niet alleen gericht op de zeer getalenteerde leerlingen, maar het biedt alle leerlingen in de klas keuzevrijheid, een opdracht op niveau en meer uitdaging.
De keuzeopdrachten zijn beschikbaar op de site www.betadifferentiatie.nl. Er zijn opdrachten voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie.
Tijdens de werkgroep stel je zelf een set keuzeopdrachten samen die bruikbaar is voor je lessen in 5vwo. Bovendien gaan we in op de vraag hoe je als docent ruimte kunt maken in je les voor keuzeopdrachten en welke de ervaringen van docenten ermee zijn.