Werkgroep 34: Modellen van beweging

M. Doorman

In het wiskundeonderwijs wordt veel gebruik gemaakt van natuurkundige contexten. Dit gebeurt vooral om wiskundige methoden en begrippen concreet te maken. Snelheid en afgelegde weg lijken een geschikte context om de beginselen van differentiaalrekening, zoals de grafische betekenis van helling en oppervlakte, te ondersteunen. Dan moeten leerlingen echter de samenhang tussen snelheid en afgelegde weg wel al begrijpen. Voor het illustreren van die samenhang wordt bij natuurkunde weer gebruik gemaakt van grafieken en hun grafische kenmerken als helling en oppervlakte. Kortom, de vraag rijst waar nu wat eerst moet gebeuren. Met een alternatieve aanpak is onderzocht hoe zowel inzicht in kinematica als in differentiaalrekening kan worden ontwikkeld. Hierbij is gebruik gemaakt van modellen van beweging die op elkaar voortbouwen van informeel naar formele continue grafieken. Dat is een aanpak die dicht bij de historische ontwikkeling van de beoogde begrippen blijkt te liggen. Tijdens deze werkgroep worden onderdelen van het lesmateriaal bekeken, krijgt u een indruk van een benadering van progressief schematieren die bij wiskunde regelmatig gehanteerd wordt, en inzicht in een manier waarop natuurkunde en wiskunde beter op elkaar zijn af te stemmen.